Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Tähtiharrastuspäivä 21.9.2024

Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä on vuosittainen tähtiharrastuksen teemapäivä. Sitä vietetään syyspäiväntasauksen tienoilla. Paikalliset tähtiharrastusyhdistykset ja yksittäiset tähtiharrastajat eri puolilla Suomea esittelevät tällöin toimintaansa sekä järjestävät tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyvää ohjelmaa.

Tähtiharrastuspäivän ajankohdaksi on valittu ajankohta, jolloin illat alkavat vähitellen tummentua ja ihmiset etsivät syksyn alkaessa uusia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita. Päivä onkin mainio hetki tutustua tähtitieteen ja taivaan tarkkailun maailmaan.

Tutustu Tähtiharrastuspäivän yön taivastärppeihin »

Tähtiyhdistysten tapahtumia:

Helsinki / Tähtitieteellinen yhdistys Ursa

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa pitää Kaivopuiston tähtitornilla ylimääräisen, maksuttoman aurinkonäytöksen klo 13–15. Sään salliessa tornilla katsellaan turvallisesti Aurinkoa, jonka pinnalla on nyt runsaasti pilkkuja ja purkauksia. Tapahtuma järjestetään säävarauksella, eli jos on pilvistä tai sataa, tilaisuutta ei järjestetä.

Ursa järjestää myös tähtiretken Uutelaan asiantuntevan oppaan johdolla klo 21 alkaen. Mennään yhdessä luontoon katsomaan tähtitaivasta! Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Helsingin luonnonsuojeluyhdistys Helsyn kanssa. Lähtö Vuosaaresta Café Kampelalta. Huonolla säällä retki siirtyy viikolla. Tapahtuman sivu »

Järvenpää / Keski-Uudenmaan Altair

Altair pitää avoimet ovet kerhohuoneellaan osoitteessa Valtuustonkatu 8, Järvenpää, klo 14-20

Ohjelmassa on aurinkonäytös kerhon pihalla (sään salliessa), tilojen esittelyä sekä verkkoesitelmiä.

Järvenpään Rantapuistossa järjestetään sään salliessa tähtinäytös kello 20 alkaen.

Tapahtuma Facebookissa »

Yhdistys Facebookissa » | Yhdistys Instagramissa »

Kirkkonummi / Kirkkonummen Komeetta »

Kirkkonummen Komeetta järjestää Komakallion tähtitornilla ylimääräisen tähtinäytöksen klo 21.00–22.30. Havainnoimme yötaivasta yhdistyksen kaukoputkea apuna käyttäen. Vapaa pääsy.

Tapahtuman sivu »

Yhdistys Facebookissa » | Yhdistys X:ssä »

Lahti / Lahden Ursa »

Lahden Ursa järjestää Pirttiharjun tähtitornilla avoimet ovet klo 20–22. Torni on auki säällä kuin säällä.

Lappeenranta / Etelä-Karjalan nova »

Etelä-Karjalan Nova järjestää säävarauksella klo 21–22 kaikille kiinnostuneille tähtinäytöksen Lappeenrannan lentokentän kuntoradan alkupäässä pysäköintialueen tuntumassa.

Täsmällinen katselupaikka määräytyy paikan päällä näkyvyyden mukaan, jotta kaukoputket voidaan suunnata matalalla idässä olevaa Kuuta ja sen jälkeen nousevaa Jupiteria kohti siten, että talojen katot ja puut eivät ole edessä. Saturnus on  myös näkyvissä kaakkoisella taivaalla.

Tähtinäytöksessä on mahdollisuus katsella eri kohteita kiikareilla ja kaukoputkella. Kokeneet harrastajat myös opastavat eri kohteiden tunnistamista syksyn yötaivaalla.

Tapahtuma yhdistyksen sivulla »

Mikkeli / Mikkelin Ursa »

Oletko kiinnostunut avaruudesta ja tähtitieteestä? Haluatko nähdä kaukaisia galakseja, planeettoja ja tähtiä omin silmin? Liity seuraamme tähtitapahtumaan, jossa pääset kokemaan unohtumattoman illan tähtitaivaan alla!

Ohjelmassa: Harrastajien ja Ursan jäsenten teleskooppien käyttöä ja vapaata keskustelua tähtitaivaan tapahtumista. Tähtivalokuvauksen opastusta.
Mahdollisuus tavata muita avaruudesta innostuneita.

Tervetuloa Mikkelinpuistoon klo 19.30–22.30 mukaan tutustumaan tähtitaivaan ihmeisiin ja oppimaan uutta avaruudesta!

Salo / UrSalo »

UrSalo esittelee tähtitieteen harrastusta, tähtitornia ja havaintovälineitä klo 18 alkaen Halikon vesitornin tähtitornilla. Sään salliessa katsellaan myös Aurinkoa, Kuuta ja planeettoja.

Tapahtuma yhdistyksen sivulla »

Seinäjoki / Lakeuden Ursa »

Lakeuden Ursa pitää avoimet ovet tähtitornillaan (Tähtitornintie 74, Seinäjoki) klo 17.00–20.30. Tähtiharrastuspäivän teema on Kuu ja se nousee taivaanrannan yläpuolelle n. klo 19.30. Ohjelmassa on yhdistyksen toiminnan, laitteiston, taivaan ja Kuun esittelyä!
Tapahtuma pidetään sisä- ja ulkotiloissa säästä riippumatta. Pidetään mukava ilta ja tietenkin kavereitakin saa ottaa mukaan katsomaan mitä kaikkea meiltä oikein löytyy!

Tapahtuma yhdistyksen sivulla »

Tampere / Tampereen Ursa »

Tule tutustumaan tähtitorniin ja tähtiharrastuksen moninaisiin muotoihin Kaupin vesitornin katolle (Kaupinpuistonkatu 28) klo 19–22. Tähtiharrastuksen alle mahtuu monenlaista – perinteisen taivaan ilmiöiden havaitsemisen lisäksi tähtiharrastusta voivat olla tieteen ja tähtitieteen uutisten seuraaminen ja kirjojen lukeminen, avaruuslentojen seuraaminen, tähtitieteen historian tutkiminen, tähtitieteellisten elokuvien katseleminen, tähtitieteeseen liittyvät lautapelit, spektroskopia tai meteoriittien keräily.

Avointen ovien illassa kello 19 alkaen esitellään tähtiharrastusta ja havaintovälineitä, ja mikäli taivas on selkeä, katselemme myös tähtitaivaan kohteita kaukoputkillamme sään salliessa. Kerromme myös yleisesti mitä syksyn aikana taivaalla näkyy ja saat lisätietoa Tampereen Ursan toiminnasta. Ties vaikka saisit uuden harrastuksen! Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Tapahtuma yhdistyksen sivuilla »

Turku / Turun Ursa »

Tähtiharrastuspäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 21.9. Turun Ursa pitää tuolloin avoimet ovet ja tähtinäytöksen (säävarauksella) Kevolan observatoriolla Paimiossa. Avoimissa ovissa pääsee tutustumaan Kevolan observatorioon ja sen kaukoputkiin. Luvassa on muutakin pientä ohjelmaa ilman aikataulua. Jos sää on selkeä, pidetään Kevolassa lisäksi tähtinäytös klo 20-24. Näytökseen ja avoimiin oviin on vapaa pääsy.

Paras aika tulla tähtinäytökseen (jos sää on selkeä) on vasta iltayhdeksän jälkeen, kun pimeys alkaa olla kunnolla laskeutunut.

Kevolan osoite on Ilttulantie 50, Paimio. Parkkipaikka on pieni, joten seuraathan opasteita. Tähtinäytökseen tulijoilla pitää olla mukana myös oma taskulamppu! (Kevolanmäki on hyvin pimeä ja portaat voivat olla liukkaat, joten varovaisuutta tarvitaan.) Lämmintä vaatetta päälle!

Tapahtuma Facebookissa »

Vaasa / Vaasan Andromeda »

Vaasan Andromeda pitää avoimet ovet Meteoriihellä klo 15–19. Tapahtuma pidetään säällä kuin säällä.

Ohjelmassa on tähtitornin ja teleskooppien esittelyä, "Kivitohtorin vastaanotolla" Geologi Satu Hietalalle voi tuoda kiviä tunnistettavaksi klo 15–17. Geologi Peter Edén ja Johan Holmlund esittelevät kraatterikiviä. Yleisö voi tutustua maksutta myös törmäyskraatteri- ja meteoriittinäyttelyyn sekä uusiin animaatioihin. Lisäksi ohjelmassa on Matka Kuuhun -valokuvanäyttely säävarauksella. Näyttelyn ovat tuottaneet Pohjanmaan museo ja VB-valokuvakeskus.

Meteoriihen osoite on Marenintie 294, Vaasa.

Tapahtuma Facebookissa »

Korjaus 20.9.2024: Lisätty Seinäjoen tapahtuma.
Korjaus 21.9.2024: Lisätty Kirkkonummen tapahtuma.

RSS Zeniitti