Zeniitti

Tähtiharrastuksen verkkolehti

Kookas asteroidi ohittaa Maan

Juha Ojanperä:

Kookas asteroidi ohittaa Maan läheltä 26./27.1.2015. Lähimmillään asteroidi tulee tuolloin olemaan kolminkertaisen Kuun etäisyyden päässä Maasta. Asteroidi on ohituksen aikana havaittavissa pienellä kaukoputkella.

Kuva 1. Asteroidi 2004 BL86:n reitti Aurinkokunnan sisäosissa Maan lähiohituksen aikana. Kuva: JPL/Nasa.

Asteroidi 357439 (2004 BL86) ohittaa Maan läheltä yöllä 26./27.1.2015. Tuolloin asteroidi tulee olemaan lähimmillään Maata vain 1,2 miljoonan kilometrin etisyydellä, mikä vastaa kolminkertaista Kuun etäisyyttä Maasta. Useimmat Maan läheltä ohittavat asteroidit ovat kooltaan vain muutamien metrien luokkaa, mutta tämä kivenmurikka on halkaisijaltaan peräti puoli kilometriä! Tämä onkin isoin Maan läheltä ohittava asteroidi 12 vuoteen! Tuolloin vuonna 2027 samaa suuruusluokkaa oleva asteroidi 1999 AN10 tulee ohittamaan Maan läheltä.

Asteroidi tulee ohituksen aikana kirkastumaan niin kirkkaaksi, että sitä on ohituksen aikana mahdollista havaita pienellä kaukoputkella. Asteroidin havaitsemiseen riitää noin 10 senttinen kaukoputki. Kirkkaimmillaan asteroidin ennustetaan olevan noin 9,2 magnitudia. Ohituksen aikana asteroidin kulmanopeus on 2,5° tunnissa, eli 2,5” sekunnissa. Asteroidi liikkuu siis niin nopeasti, että sen liikkeen taustataivaan suhteen pystyy helposti havaitsemaan jo lyhyessä ajassa!

Ohituksen aikana asteroidi nousee Suomessa horisontin yläpuolelle 26.1. noin klo 19:20. Tuolloin asteroidi sijaitsee Yksisarvisen tähdistössä lähellä Peräkeulan ja Vesikäärmeen tähdistöjen rajaa. Tästä asteroidi nousee ylöspäin taivaankannella kohti Vesikäärmettä, jonka se saavuttaa vuorokauden vaihteessa ja edelleen kohti Krapua, jonne asteroidi saapuu aamuyön tunteina.

Asteroidi ohittaa avoimen tähtijoukon Messier 44 juuri ennen auringonnousua. Tämä ohitus tapahtuu noin klo 7 aamulla. Ohituksen aikana asteroidi ja Messier 44 ovat juuri laskemassa länteen ja taivas on jo käymässä vaaleaksi. Messier 44:n ohitus on parhaiten näkyvissä Maamme pohjois-osassa, missä tähtijoukko sekä asteroidi ovat ylempänä ja aurinko vielä syvemmällä horisontin alapuolella. Tämän jälkeen asteroidi loittonee Maasta ja himmenee huomattavasti.

Asteroidi on siis hyvin havaittavissa koko Suomen alueella ohituksensa aikana. Ohituksen aikana asteroidi on näkyvissä läpi yön. Asteroidin reitti taivaalla on kuvattu allaolevassa kartassa (kuva 2).

Asteroidi 357439 (2004 BL86):n rata taivaankannella lähiohituksen aikana.

Kuva 2. Asteroidi 357439 (2004 BL86):n rata taivaankannella lähiohituksen aikana. Klikkaamalla karttaa saat sen isommaksi. Kuva: Juha Ojanperä/Skymap pro 9.

Linkit: