Kvanttirikko
Mainitsin kolmisen vuotta sitten, että peliyhtiö Remedy oli konsultoinut minua peliinsä Quantum Break liittyen. Viime viikolla peli ilmestyi (traileri on tällainen), samoin kun siihen liittyvä Cam Rogersin kirja Quantum Break: Zero State.
Aikamatkustus ja ajan manipulointi on pelissä keskeistä, ja kirjoittajat halusivat perustaa fiktionsa faktoihin. Niinpä he pyysivät minut kertomaan ajan fysiikasta ja aikamatkustuksesta. (Pelin ohjaaja Sam Lake kommentoi aihetta vähän täällä.) Kerroin heille kahtalaisesta ymmärryksestämme ajasta, vähän samoin kuin mistä olen täällä kirjoittanut. Yleisen suhteellisuusteorian mukaan aika-avaruus on muuttumaton ja ajaton kokonaisuus. Toisaalta kvanttimekaniikan mukaan menneisyys on kiinnitetty, mutta tulevaisuutta ei ole määrätty, ja on olemassa erityinen tapahtumisen hetki.
Peli ei pyri olemaan tieteellisesti tarkka, mutta siinä on pidetty kiinni ajatuksesta, että menneisyyttä ei voi muuttaa. Minusta on myös hauskaa, että pelissä aikamatkustus toimii siten, että kierretään aikakonetta ympäri. Yleisen suhteellisuusteorian mukaan tarpeeksi nopeasti pyörivässä avaruudessa voi todella matkata ajassa taaksepäin, jos kulkee sopivassa paikassa oikeaan suuntaan. (Ei tiedetä, kuvaako tämä teorian piirre todellisuutta.)
Fysiikasta puhumisessa alan ulkopuolisille on se mukava puoli, että tulee katsoo tuttuja asioita uudesta näkökulmasta. Samasta syystä oli hauskaa tavata pelin kirjoittajia ja ideoida fysiikkaa sen kannalta, mikä toimii pelissä.
Pelin kirjoittajat myös halusivat Quantum Breakiin aikamatkustusta koskevan laskun, jossa on virhe, jonka eräs henkilöistä voi korjata. Yhtälön vilahdus pelissä näyttää tältä. Kyseessä on ihan oikea lasku, ja koska käytin hetken aikaa sen setvimiseen, päätin laittaa myös yleisen suhteellisuusteorian kurssin tehtäväksi. Tämä onkin ensimmäinen kerta, kun luennoimani kurssin laskuharjoituksissa on ollut aikamatkustukseen liittyvää tuotesijoittelua.
Nämä pelimiehet esittelivät vanhaa ideaa ajan kvantittumisesta eli chronokentistä ja chronopartikkeleista. Chrononistakin löytyy googlettamalla paljon. Ovatko mielestäsi chrononit toistaiseksi täydellistä toymodell tasoa?
“We had discussions and brainstorming sessions as well, around the Higgs field, the Higgs boson and how that relates to the idea of gravity; how, in theory, there could be a similar field and particle that is tied to time. From that we got our idea for chronofields and chronoparticles, which are based on the scientist in the story, called Meyer-Joyce fields and particles.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronon
http://arxiv.org/abs/quant-ph/9706059
http://tao.cgu.org.tw/index.php?id=196
http://tao.cgu.org.tw/index.php?id=196
Lentotaidoton:
Peliin tarvittiin joku tapa pisteyttää sitä, miten paljon pelaaja voi manipuloida aikaa ja sille joku selitys pelin maailmassa.
Ehdotin, Roger Penrosen spekulaatioita tietoisuudesta mukaillen, että aivoissa on jokin elin, joka vastaanottaa ja varastoi tietynlaisia hiukkasia, ja näiden hiukkasten avulla voi manipuloida aikaa. En muista ideoinnin yksityiskohtia enää.
Oikean fysiikan kanssa tällä ajan manipuloimisosuudella ei ole juuri mitään tekemistä (toisin kuin aikakonemekanismilla).
Niin tarkoitit ilmeisesti näitä Penrosen mikroputkia:
http://www.science20.com/news_articles/quantum_vibrations_evidence_theory_consciousness-127866
http://www.kurzweilai.net/discovery-of-quantum-vibrations-in-microtubules-inside-brain-neurons-corroborates-controversial-20-year-old-theory-of-consciousness
Niitäpä juuri.