Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Kai Hämäläinen (kai.o.hamalainen_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.08.2006


> (1) Laatukysymykset

> * Uudistetaan lehden typografiaa.

Kommentoin tätä typografiaan liittyvää asiaa, vaikka mitään lisättävää aiempaan keskusteluun ei ole. Riittääkö kaksipalstainen peruspagemaker-tykitys tuomaan uusia harrastajia ja tuhansissa laskettavan leviikin? Voitaisiin myös pohtia laajemmin lehden visuaalista tunnistettavuutta ja identiteettiä. Tarkoitan sitä että UMin tunnistaisi muista maailman lehdistä juuri UMiksi koska sillä olisi oma tuoteidentiteetti, joka kertoisi sen olevan Ursan laadukkaaseen tuoterepertuaariin kuuluva, havaitsevan tähtiharrastuksen lehti. Visuaaliset ärsykkeet saisivat houkuteltua uudetkin lukijat tutustumaan lehteen. Lehti viestii myös paljon sellaista, mikä ei aivan heti ja suoraan ole havaittavissa (tämä jos mikä on laatukysymys). Tällaiset implisiittiset piirteet lehdessä (kuten missä tahansa tuotteessa) viestivät aina jotain siitä ryhmästä mitä lehti edustaa ja potentiaaliset lukijat päättävät hyvin "fiilispohjalta" onko hän sellainen henkilö jota tämä tuote edustaa (peittäkää Tekniikan Maailmasta autojen kuvista tussilla logot pois. Useimmat tunnistavat tuotemerkit silti, koska tuotteissa on "se jokin" yhä tallessa). Taitava suunnittelija hallitsee tällaisen viestinnän ja hänelle voidaan antaa esimerkiksi sanoja kuvailemaan millaista viestiä halutaan tuottaa. Jos UMin taitto siirrettäisiin graafisen suunnittelun ammattilaisen käsiin, viestintää voitaisiin kehittää ja lehden toimituskunta voisi keskittyä toimitustyöhön ja kirjoittamiseen.

Ystävällisin kesäterveisin,
Kai Hämäläinen