jaostot-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
> (1) Laatukysymykset
> * Uudistetaan lehden typografiaa.
Kommentoin tätä typografiaan liittyvää asiaa, vaikka mitään lisättävää
aiempaan keskusteluun ei ole. Riittääkö kaksipalstainen
peruspagemaker-tykitys tuomaan uusia harrastajia ja tuhansissa laskettavan
leviikin? Voitaisiin myös pohtia laajemmin lehden visuaalista
tunnistettavuutta ja identiteettiä. Tarkoitan sitä että UMin tunnistaisi
muista maailman lehdistä juuri UMiksi koska sillä olisi oma
tuoteidentiteetti, joka kertoisi sen olevan Ursan laadukkaaseen
tuoterepertuaariin kuuluva, havaitsevan tähtiharrastuksen lehti. Visuaaliset
ärsykkeet saisivat houkuteltua uudetkin lukijat tutustumaan lehteen. Lehti
viestii myös paljon sellaista, mikä ei aivan heti ja suoraan ole
havaittavissa (tämä jos mikä on laatukysymys). Tällaiset implisiittiset
piirteet lehdessä (kuten missä tahansa tuotteessa) viestivät aina jotain
siitä ryhmästä mitä lehti edustaa ja potentiaaliset lukijat päättävät hyvin
"fiilispohjalta" onko hän sellainen henkilö jota tämä tuote edustaa
(peittäkää Tekniikan Maailmasta autojen kuvista tussilla logot pois.
Useimmat tunnistavat tuotemerkit silti, koska tuotteissa on "se jokin" yhä
tallessa). Taitava suunnittelija hallitsee tällaisen viestinnän ja hänelle
voidaan antaa esimerkiksi sanoja kuvailemaan millaista viestiä halutaan
tuottaa. Jos UMin taitto siirrettäisiin graafisen suunnittelun ammattilaisen
käsiin, viestintää voitaisiin kehittää ja lehden toimituskunta voisi
keskittyä toimitustyöhön ja kirjoittamiseen.
Ystävällisin kesäterveisin,
Kai Hämäläinen
|