Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Mika Luostarinen (mika_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 19.12.2005

Hei kaiffarit,

Marko laittoi:

> ... kirjoittamattomuuteen on syyna se etta minulla on koko
> ajan tunne ettei umia lue kukaan. Se vain tuntuu niin rupuselta
> julkasulta
> etta kirjoittaminen siihen tuntuu ajan hukalta. En tieda on kellaan
> muulla
> samanlaisia tuntemuksia, ehka minulla on vain asenneongelma.
> Marko

Mä olen miettinyt tätä samaa juttua itsekin.

Heitän tähän pari ajatustani lehden paino/ulkoasun vaikutuksesta sekä kirjoittajiin, että lukijoihin.

Kirjoittaminen on kovaa duunia. Se vie paljon aikaa, vaatii tarkistuksia, tekstin pitää olla luettavaa, faktat pitää olla kohdallaan ja jutun pitäisi vielä olla yleisesti ottaen "vetävää" ja ymmärrettävää.

Ellei satu olemaan jotenkin luonnonlahjakkuus niin hyvän artikkelin kirjoittaminen ei ole koskaan liian helppoa ja vaatii ponnistuksia. Jos tähän otetaan mukaan vielä tähtitieteellisen kuvamateriaalin tuottaminen joko piirtämällä tai kuvaamalla niin melkoinen työpanos on koossa.

Näin ollen voisi olettaa, että jos julkaisun painoasuun (taitto, värit, paperi jne.) ei ole kiinnitetty asianmukaista huomiota niin tällä on taipumus "lannistaa" niin sekä kirjoittajia että lukijoita. Kaiken sen kovan vaivan jälkeen lopputulos on, krmhh!, suttuinen harmaaprintti??!

Eli kumpi me halutaan:
"Piru, että tää näyttää hyvältä!" vai "Hmm, mun Jupiterin red-spot ei näy tossa nyt sitte ollenkaan..."

Eli kyllä mä näkisin, että tyylikäs ja laadukas painotuote tuo myös kirjoittajille aivan uutta puhtia ja motivaatiota laatia juttuja ja lukijoille se taas tuo lisäarvona esteettistä lukunautintoa.

Cheers,
-Mika

PS. disclaimeri: kirjoittamani mielipiteet ovat edelleen vain omiani eivätkä siten mitenkään edusta ryhmiä, ryhmittymiä, jaostoja, organisaatioita, unitteja, yksiköitä, monikoita tai muitakaan ulkopuolisia instansseja.