Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Ville V A Hinkkanen (vhinkkan_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.12.2005

On Sun, 18 Dec 2005, Jorma Koski wrote:
> JTK:n tehtävä on täällä hahmotella tulevaisuutta, joka näyttää osin sangen
> mielenkiintoiselta, mutta mitään päätöksiä ( julkisia tai salaisia ) ei
> vielä ole, eivätkä ne tule olemaan yleisesti hyväksyttyä linjausta vastaan
> - jos sellainen muodostuu.

Hei!

Ainoa asiaa sivuava päätös sisältyy toimintasuunnitelmaan, jonka mukaan jaostojen ja harrastustoiminnan tiedottamista sekä verkkojulkaisemista kehitetään ensi vuoden aikana. Lisäksi koko Ursa Minorin tulevien vuosien kehityssuuntaa pohditaan. Tällä listalla on käynnissä juuri tämä pohtimisprosessi.

Itse asiasta. Matti Salo esitti aikaisemmin muutaman tärkeän näkökulman:

Ensiksi:
> Vain parhaan materiaalin valinta tekee lehdestä puoliammattilaisten
> tekemän ja yhä harvempi tavallinen harrastaja pääsisi osalliseksi
> lehdenteon ihanuudesta. Täytyisi tehdä jotakin todella raflaavaa, että oma
> nassu näkyisi lehdessä tai oma piirros/tekstinpätkä päätyisi sivuille edes
> postimerkin kokoisena.

Edelleen kuitenkin:
> Haluamme tietää mitä kukakin puuhaa ja vähän taustoja kunkin tekemisille.
> Haluamme tietää tarkan luvun ärräpäistä ja unettomista öistä. Tällainen
> lehti on se väljentävä osa varoventtiiliin, joka on viheltänyt
> pöytälaatikkokirjoittajien yllä jo kauan ja on juuri räjähtämäisillään
> taivaan tuuliin.

Pienen aktiivijoukon harrastuslehden (esim. nyky-UMi tai Markon vaihtoehto A) korvaajaksi on keskustelussa väläytelty havaintokertomusten ja ns. hardcore-juttujen siirtämistä verkkoon. Eräs näkökulma, jota keskustelussa ei kuitenkaan ole ihmeemmin käsitelty, on se, _miten_ tämä aineisto verkossa julkaistaisiin.

On selvää, että Ursan nykyiset verkkosivut eivät tarjoa helppoa ja yksinkertaista mahdollisuutta esimerkiksi omien havaintojen esittelyyn tai niistä käytävään keskusteluun. DS-jaostolla on oma havaintoarkisto, useilla jaostoilla on toimiva postituslista ja osa jaostoista päivittää www-sivuilleen uutisia jaoston toiminnasta tai ajankohtaisista tapahtumista.

Meillä - ja tarkoitan tässä 'meillä' nimenomaan Ursaa ja sen jaostoja - ei kuitenkaan ole verkossa yhteistä paikkaa, jossa yhdistyisivät ne tavoitteet, joita paperi-UMilla tavoitellaan - ja jotka jäisivät osin täyttymättä, jos paperi-UMi korvattaisiin laajempaa kohderyhmää tavoittelevalla lehdellä. Astronetti ja Avaruus-magazine paikkaavat toki puutetta omalta osaltaan, mutta eivät tavoita mm. jaostonäkökulmaa.

Entäpä jos paperi-UMi muuttuisikin toimitetuksi, moderoiduksi (ja arkistoiduksi) verkko-UMiksi, jossa a) jaostot tiedottavat toiminnastaan, b) harrastajat julkaisevat havaintojaan tuoreeltaan (mukaan lukien "kertovat tarkan luvun ärräpäistään"), c) erilaiset havaintoprojektit kuten kelikalenteri keräävät ja esittelevät tuloksiaan ja d) tästä kaikesta käydään lisäksi keskustelua?

Näin UMin kunniakas historia saisi arvoisensa jatkajan, eikä lehti jäisi näivettymään mahdollisen uuden harrastuslehden varjoon (mitä pahoin pelkään vaihtoehdossa D tapahtuvan). Ilman innokasta toimituskuntaa, resursseja ja teknisiä ratkaisuja tämäkään vaihtoehto ei tosin etene ideaa pidemmälle.

Terveisin

  • Ville Hinkkanen hallituksen varapuheenjohtaja
--
Ville.Hinkkanen_at_ursa.fi, tel. +358 (0)40 520 0979
Sturenkatu 32 - 34 C 50, FI-00550 Helsinki, FINLAND