Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Seppo Linnaluoto (linnaluo_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 18.12.2005

Hei!

Ensio Mustonen arveli, että minä olisin erityisesti kehittänyt Tähdet ja avaruus -lehteä. Osuuteni oli kuitenkin melko pieni. Kun Juhani Kyyrö jätti lehden 1978 lopussa, kokoontui kolme henkeä päättämään lehden toimittamisesta. Henkilöt olivat Kari Kaila (joka perusti lehden 1971), Heikki Oja ja minä. Päätoimittajuutta tarjottiin Heikki Ojalle, mutta hän kieltäytyi ja halusi sensijaan toimitussihteeriksi. Hän kai halusi, että päätoimittaja olisi paremmin Ursan piiristä. Minä sitten uhrauduin. T+a:ta toimitettiin sitten pääasiassa Tähtitieteen laitoksella vuoden 1995 loppuun, jolloin se tuli todella minun toimitettavakseni.

Lehteä toimitettiin sivutoimisesti, kunnes Marko Pekkola palkattiin 1998 alussa lehteä toimittamaan.

Heikki Ojan merkitys Ursan julkaisutoiminnassa on todella ratkaisevan suuri. Ilman häntä se olisi huomattavasti vähäisempää. Ursa Minor taitaa olla lähestulkoon ainoa Ursan julkaisutoiminnan muoto, missä Heikki Oja ei ole ollut mukana.

--
Terveisin ja hyvää alkutalvea
Seppo Linnaluoto