Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Emma Herranen (mellon_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.11.2004

Hei kaikki,

Myös minä taidan olla osasyyllinen Roopen turhautumiseen. Aamulehti nimittäin kirjoitti artikkelin siitä miten keinovalot aiheuttavat haittoja linnuille ja minä tietysti tartuin mahdollisuuteen ja skriivasin yleisönosastojupinan siitä miten tähtiharrastajat asiaa hahmottavat. Tuo jupina on tässä alla liitteenä.

Olemme Roopen kanssa keskustelleet aiheesta aiemminkin pari vuotta sitten kun me täällä Tampereella hermostuimme ideasta valaista urakalla puiston puita ja tehtaiden savupiippuja. Roope on hoitanut täällä joitain valaistussuunnitteluhommia Tampereen kaupungille. Yksi tunnetuimmista Valoa Oy:n projekteista lienee keskustorin valaistuksen uusiminen (kaupunkilaisten lempinimi keskustorin valaistukselle on nykyään btw. "valaiden solarium"). Ymmärtääkseni tästä asiata päästiin jopa oikeuteen sillä keskustorilla asuvat eivät oikein tykänneet siitä että heidän kotonaan oli aina valot päällä. Siksi tuo artikkelini tahaton ja yleiseksi tarkoitettu kommenttini siitä miten kaupunkilaisten kotonakin on valoisaa taisi ns. osua ja upota. Roopen turhautumista taisi tietysti vielä edesauttaa se että kritisoin noita keskustorin katuun upotettuja valaisimia.

Muuten olen kyllä Harrin kanssa aivan samaa mieltä tästä asiasta. Roopen osavalidi näkemys siitä että valoa heijastuu lumesta ei kyllä mielestäni päde kuin noin viiteen kuukauteen vuodessa (täältä etelästä katsottuna siis). Toki se on äärimmäisen totta että varsinainen valosaaste syntyy usein suuremmista kokonaisuuksista kuin yhdestä rakennuksesta tai muusta koristevalaistusta kohteesta. Esimerkiksi täällä Tampereella juuri alkaneet ns. valo(saaste)viikot eivät vaikuta tähtitornilta katsottuna kaupungin valosaasteeseen juuri laisinkaan vaikka tuolloin kaupungin katuja valaisee pari tuhatta hehkulamppua normaalia enemmän.

  • Emma
--
Harkintaa valaistukseen

Aamulehdessä 17.10. oli uutinen keinovalojen vaikutuksista
lintukuolemiin. Liiallinen tai huonosti suunniteltu valaistus ei
ole yksin lintujen ongelma, vaan se vaikuttaa myös ihmisiin. On
saatu viitteitä siitä että jatkuva valoaltistus vaikuttaisi
haitallisesti ihmisen hormoonitasapainoon nostaen tiettyjen
sairauksien, esimerkiksi rintayövän riskiä. Tilanne, jossa
asuntoa ei saa pimeäksi edes yöllä, lienee tuttu monille
kaupunkilaisille. Huonosti suunnitellusta valaistuksesta syntyy
lisäksi esteettisiä haittoja, sillä ilmakehän hiukkasista siroava
valo haittaa kauniin tähtitaivaan ja revontulien näkymistä
asutuskeskusten läheisyydessä.

Taivaanilmiöt voivat parhaimmillaanolla jopa matkailuvaltti niille
miljoonille jotka asuvat suurkaupungeissa ja kärsivät
häiriövalosta: Istuskelin erään syyskuun arkiyönä järven rannalla
lähellä Tamperetta kuvaamassa taivaalla taianomaisesti
kiemurtelevia revontulia kun yllättäen huomasin jakavani reviirini
espanjalaisen kanssa. Espanjalainen matkailija kertoi ihailleensa
koko yön upeaa taivasta. Hän kertoi myös kotimaassaan asuvasta
ystävästään, joka oli tehnyt muutaman reissun Suomeen vain
revontulia nähdäkseen. Kun kello neljä aamulla lähdin nukkumaan,
jäi espanjalainen vielä jatkamaan yötä. Siinä, missä meitä kiehtoo
etelän lämpö ja aurinko, näyttää ainakin muutamia etelän ihmisiä
viehättävän luonto ja pimeän pohjoisen valoilmiöt. Lapissahan
useammin näkyviä revontulia osataan jo markkinoida japanilaisille
turisteille.

Urbaani kaupunkivalaistus on jo mukavuuden ja turvallisuuden
vuoksi aivan välttämätön. Oleellista nähdäkseni olisi suunnata
valaistus maata kohti sinne, missä sitä eniten yleensä
tarvitaan ja käyttää valaisimia joiden valonjako voidaan
kohdistaa tarkemmin alas. Näissä asioissa myös yksittäiset
ihmiset voivat tehdä päätöksiä kohti parempaa oman pihansa
tai yrityksen alueiden valaistussuunnittelussa.

Valaistuksen tarpeellisuutta olisi myös hyvä harkita kohteen
mukaan. Esimerkiksi savupiippujen korostaminen tuntuu pienoiselle
tuhlaukselle ottaen huomioon kohteiden mitättömän taide- ja
kulttuuriarvon. Lisäksi ihmetystä ovat herättäneet Keskustorin
katuun upotetut kengänpohjanvalaisimet. Syksyllä nuo valaisimet
peittyvät loskaan, talvella lumeen ja kesän luonnonvalossa niitä
ei kukaan tarvitse. Tämä on tietysti vain pieni yksityiskohta,
ja todellinen taivaalle suunnattu häiriövalo syntyy suuremmista
kokonaisuuksista.

Kaikkea valosaastetta ei tietenkään voida poistaa heti, vaan sen
tulisi tapahtua pidemmällä aikavälillä osana huolellista
suunnittelua vanhaa valaisinkalustoa uusittaessa. Kuluva
energiakaan ei ole ilmaista, joten tarkkaan harkitusta
valaistuksesta syntyisi ajan myötä myös merkittäviä säästöjä.
Petolintujen pyrstösulkien valaisemiseen ei nähdäkseni kannata
kuluttaa luonnonvaroja ja rahaa.