Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Veikko M{kel{ (pvtmakel_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 03.10.2000

On Mon, 2 Oct 2000, Ilkka Yrjola wrote:

> Olen aina ihmetellyt mikä on laiteharrastaja ja laiteharrastus tällä Ursan
> piirissä ja mitä se sitten on, joka ei ole laiteharrastusta.
> Laitepäivien luonteen ymmärrän kyllä, eli siellä on harrasteeseen littyviä
> laitteita esillä.

Vastasinkin Ilkalle jo perskohtaisesti, mutta laiteharrastuksella tähtitieteessä minä kyllä ymmärrän harrastuksessa tarvittavien laitteiden suunnittelua ja rakentelua sekä testausta tulevaa laajempaa käyttöä varten. Ei niinkään niiden peruskäyttöä.

Kaukoputkien rakentaminen on perinteistä laiteharrastusta. Tietokoneiden suhteen asia on vähän kinkkisempää. Tuskin tähtikarttaohjelman  käyttö sentään on em. laiteharrastusta. Sen sijaan ohjelmointi tai ehkä ohjelmatestaus voitaisiin kategorisoida laiteharrastukseen.

Nämä kuten yleensä kaikki harrastuksen luokittelut ovat veteen piirrettyjä viivoja. Jotkin asiat ovat selkeästi laiteharrastusta, jotkin vähän vähemmän. En itse silti kyseenalaista em. termi käyttöä yleisessä harrastuskielenkäytössä.

> "Aktiiviharrastaja"-termistähän oli aiemmin kiivastakin keskustelua.

Joo, tästä on keskusteltu monet monituiset kerrat. Eiköhän tuo ole jo jotenkin definoitunut harrastajiin, jotka säännöllisesti osallistuvat Ursan, sen toimintaryhmien tai paikallisyhdistysten toimintaan. Vastakohta  ei suinkaan ole "passiiviharrastaja", vaan sanotaanko nyt "nojatuoliharrastaja", joka mieluummin harrastaa itsekseen, lähinnä lukemalla ja seuraamalla lehtiä.

Erilaisten harrastusten arvoa ei voi verrata keskenään. Arvo riippuu täysin hararstajan itsensä harrastuksestaan saamasta mielihyvästä. Meille jaostoharrastajille tietenkin aktiivinen toimiminen Ursan jaostoissa on tärkeää.

-VeikkoM-