Ursa   Viestintä   Listat   jaostot-l   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut

jaostot-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä jaostot-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

Kirjoittajan mukaan: Jarmo Moilanen (jarmom_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 04.10.2000

Moi,

> Vastasinkin Ilkalle jo perskohtaisesti, mutta laiteharrastuksella
> tähtitieteessä minä kyllä ymmärrän harrastuksessa tarvittavien
> laitteiden suunnittelua ja rakentelua sekä testausta tulevaa
> laajempaa käyttöä varten. Ei niinkään niiden peruskäyttöä.

Olen samaa mieltä kuin Veikko. Laiteharrastaja rakentaa laitteita laitteiden itsensä vuoksi, varsinainen laitteiden käyttö on sitten eri asia. Käytännössä laitetta kuin laitetta on käytettävä, jotta tietää toimiiko se. Se, että on laiteharrastaja ei tietenkään sulje pois sitä, että harrastaja myös käyttää laitteitaan. Kai laiteharrastaja on ihminen, jota laite, esim. kaukoputki, kiinnostaa myös laitteena eikä pelkästään havaintovälineenä. Laiteharrastus on sitten harrastustoimintaa, joka suuntautuu laitteisiin ja niiden rakenteluun.

En sitten tiedä tuleeko jollekin muille mieleen negatiivinen merkitys sanalle laiteharrastaja tyyliin välineurheilija. Silloin kyseeseen voisi tulla henkilö, joka ostaa esim. hienon ja kalliin kaukoputken ja käyttää sitten enemmän energiaa laitteen kehuskeluun kavereille kuin itse laitteen käyttöön. Mutta sellaisiahan ei ole...?

> Kaukoputkien rakentaminen on perinteistä laiteharrastusta.
> Tietokoneiden suhteen asia on vähän kinkkisempää. Tuskin tähtikart-
> taohjelman käyttö sentään on em. laiteharrastusta. Sen sijaan
> ohjelmointi tai ehkä ohjelmatestaus voitaisiin kategorisoida
> laiteharrastukseen.

No, minä kyllä vetäisin vielä eron laiteiden ja ohjelmoinnin välille. Ohjelmointi on kuitenkin niin eri asia kuin laitteen rakentaminen. Toki, ohjelmointi ja laiteharrastus voivat kohdata, kun rakennetaan tietokoneeseen jokin lisälaite ja tehdään sen käyttämistä varten ohjelma.

Tähtikarttaohjelman käyttö ei kyllä ole laiteharrastusta vaikka miten päin vääntäisi. Eihän kirjeenkirjoittaminen tietokoneella tee kenestäkään tietokoneasiantuntijaa.

> Erilaisten harrastusten arvoa ei voi verrata keskenään. Arvo riippuu
> täysin hararstajan itsensä harrastuksestaan saamasta mielihyvästä.
> Meille jaostoharrastajille tietenkin aktiivinen toimiminen Ursan
> jaostoissa on tärkeää.

Harrastaa voi niin monella lailla.

> -VeikkoM-

Jarmo