myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Heti alkuun edellisen kirjoitukseni painovirheen korjaus: sähkökenttä pilven alla ei suinkaan ole muutama kV/m vaan muutama kymmenen kV/m. Anteeksi mokani;( Tapio Tuomen kirjassahan puhutaan pilven keskiosan ja maan välisen jännitteen olevan n 100MV ja varauskeskuksen olevan n 4km korkeudessa.
Kumipyörien kanssa arvoisin homman etenevän niin, että pyörien päällä olija on joka tapauksessa maan potentiaalissa. Jos pyörien päällä on otollinen kohta, josta kärkipurkaus voisi alkaa kohti ylhäällä odottavaa esikanavaa, onkin päälläolija yhtäkkiä pilven potentiaalissa ja silloinhan räpsähtää.
Tuomen kirjan mukaan esikanava tulee pilvestä n 100m korkeuteen, jolloin iskukohdan karkean valinnan tekee pilvi. Tarkan läpilöyntipaikan silloin ratkaisisi yksinkertaisesti maan pinna rakenne Ohmin laki.
Ja osuuhan salama monasti puuhun, vaikka puukin on tosi huono sähköä johtamaan.
-Juha
Lauri Linjama kirjoitti 19.07.2005 kello 17:54:
> Lienee todellakin yhdentekevää kuinka paksut kumipohjat tahi
> sähköteippiä on
> kintuissa jos salama on iskeäkseen kohdalle. Se, kuinka pienestä
> varsinainen
> purkaus voi alkaa ja mitä otollista tuo vaatii, on minulle
> sähköteknisesti
> epäselvää. Olisi mukava tietää. Ukkoseen ja salamiin liittyy niin paljon
> kansanpuhetta, että nuo pienet erot tiedon ja luulon välillä olisi
> mielenkiintoista selvittää.
>
> Jo pienenä opin mökillä viisailta että auton kumirenkaat eivät
> suojaa vaan
> auto on faradayn häkki. Mutta silti mikä on se ero jolla salama
> pasauttaa
> näennäisen satunnaisesti tietylle alueelle muttei samaan paikkaan. Mitä
> tekee edellinen salama ja kuinka laajasti jonkin alueen varauksille?
> Mikä on
> maaperän tilanne juuri salaman iskettyä?
>
> Enpä tuota muutoin taas miettisi mutta kun iski tuo Huittinen-Tammela
> ukkonen tuossa hetki sitten. Salamoita parhaimmillaan sekunnin
> välein, itse
> parkissa linja-autopysäkillä ja aivan ennustamattoman oloisesti nuo
> kaikki
> maahan löivät. Maastoa tutkimatta juuri siltä seudulta en voi sanoa
> mitään
> kuinka tarkasti mihinkin puuhun löivät.
>
>
>
> Lauri J. Linjama
>
>
>
>
> -----Alkuperäinen viesti-----
> Lähettäjä: owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi
> [mailto:owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi] Puolesta Petri Sirkkala
> Lähetetty: 19. heinäkuuta 2005 15:18
> Vastaanottaja: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
> Aihe: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l] Re:
> [myrskybongarit-l] Uusi
> jäsen
>
> Ainoa mitä näkisin kumipyöristä, kumisaappaista, autonrenkaista yms.
> olevan etua ukkossäällä, on ehkä varauksen kohoaminen pintaa
> korkeammassa kohteessa. Mikäli kohde on kumin päällä, ei varaus
> välttämättä lähde liikkeelle kamarasta ja nousee mahdollisesti johokin
> muuhun lähistöllä olevaan kohoumaan. Tällöinhän sähkökenttä on
> todellakin 'vain' muutama kV/m. :)
>
> Olenkohan ihan hakuteillä...
>
> -Pete
>
> On 7/18/05, Juha Räty <juha1.raty_ät_luukku.com> wrote:
> > > Tuo jäi minuakin askarruttamaan. Lastenvaunuthan ovat
> > > metallia, joissa on kumipyörät (vaikka aika ohuet), mutta
> > > sen työntäjä on suoraan kosketuksessa
> > > maahan, vaikkapa vaan ohuilla nahkapohjaisilla. Pitäisi
> > Pilven ollessa päällä sähkökenttää löytyy muutama kV/m ja esikanavan
> ilmestyessä yläpuolelle vielä dekadi pari enemmän. Tällöin mikä tahansa
> ympäristöstä korkeammaksi erottuva -lastenvaunut, golffari,
> pyöräilijä, puu
> jne - on potentiaalinen purkauskanavan avauskohta. Kengänpohjilla tai
> kumipyörillä ei ole mitään virkaa, jos jo sitä ennen purkaus on
> lävistänyt
> 5km ilmaa.
> >
> > -Juha
> >
> >
> > ...................................................................
> > Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
> > Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku
> >
> >
> > --
> > Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
> > Liittymiset ja eroamiset:
> http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
> > Listan www-arkisto:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
> >
>
>
> --
> Petri Sirkkala, sirpete_ät_iki.fi, ICQ: 83660744, Skype: sirpete
> +358 400 98 2998
> // ...pitää gmail:sta... //
>
> --
> Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
> Liittymiset ja eroamiset:
> http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
> Listan www-arkisto:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
>
>
> --
> Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
> Liittymiset ja eroamiset:
> http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
> Listan www-arkisto:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
...................................................................
Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|