myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Lienee todellakin yhdentekevää kuinka paksut kumipohjat tahi sähköteippiä on
kintuissa jos salama on iskeäkseen kohdalle. Se, kuinka pienestä varsinainen
purkaus voi alkaa ja mitä otollista tuo vaatii, on minulle sähköteknisesti
epäselvää. Olisi mukava tietää. Ukkoseen ja salamiin liittyy niin paljon
kansanpuhetta, että nuo pienet erot tiedon ja luulon välillä olisi
mielenkiintoista selvittää.
Jo pienenä opin mökillä viisailta että auton kumirenkaat eivät suojaa vaan
auto on faradayn häkki. Mutta silti mikä on se ero jolla salama pasauttaa
näennäisen satunnaisesti tietylle alueelle muttei samaan paikkaan. Mitä
tekee edellinen salama ja kuinka laajasti jonkin alueen varauksille? Mikä on
maaperän tilanne juuri salaman iskettyä?
Enpä tuota muutoin taas miettisi mutta kun iski tuo Huittinen-Tammela
ukkonen tuossa hetki sitten. Salamoita parhaimmillaan sekunnin välein, itse
parkissa linja-autopysäkillä ja aivan ennustamattoman oloisesti nuo kaikki
maahan löivät. Maastoa tutkimatta juuri siltä seudulta en voi sanoa mitään
kuinka tarkasti mihinkin puuhun löivät.
Lauri J. Linjama
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi
[mailto:owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi] Puolesta Petri Sirkkala
Lähetetty: 19. heinäkuuta 2005 15:18
Vastaanottaja: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
Aihe: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l] Uusi
jäsen
Ainoa mitä näkisin kumipyöristä, kumisaappaista, autonrenkaista yms.
olevan etua ukkossäällä, on ehkä varauksen kohoaminen pintaa
korkeammassa kohteessa. Mikäli kohde on kumin päällä, ei varaus
välttämättä lähde liikkeelle kamarasta ja nousee mahdollisesti johokin
muuhun lähistöllä olevaan kohoumaan. Tällöinhän sähkökenttä on
todellakin 'vain' muutama kV/m. :)
Olenkohan ihan hakuteillä...
-Pete
On 7/18/05, Juha Räty <juha1.raty_ät_luukku.com> wrote:
> > Tuo jäi minuakin askarruttamaan. Lastenvaunuthan ovat
> > metallia, joissa on kumipyörät (vaikka aika ohuet), mutta
> > sen työntäjä on suoraan kosketuksessa
> > maahan, vaikkapa vaan ohuilla nahkapohjaisilla. Pitäisi
> Pilven ollessa päällä sähkökenttää löytyy muutama kV/m ja esikanavan
ilmestyessä yläpuolelle vielä dekadi pari enemmän. Tällöin mikä tahansa
ympäristöstä korkeammaksi erottuva -lastenvaunut, golffari, pyöräilijä, puu
jne - on potentiaalinen purkauskanavan avauskohta. Kengänpohjilla tai
kumipyörillä ei ole mitään virkaa, jos jo sitä ennen purkaus on lävistänyt
5km ilmaa.
>
> -Juha
>
>
> ...................................................................
> Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
> Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku
>
>
> --
> Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
> Liittymiset ja eroamiset:
http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
> Listan www-arkisto:
http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
>
--
Petri Sirkkala, sirpete_ät_iki.fi, ICQ: 83660744, Skype: sirpete
+358 400 98 2998
// ...pitää gmail:sta... //
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset:
http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto:
http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|