ilmakeha-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä ilmakeha-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
» Listan/viestin loppuun
Hyvä pointti Timo!
Olin itseasiassa kirjoittaa tästäkin kohdissa kameran asetukset ja
jälkikäsittely, mutta meilistä tuli muutenkin liian pitkä. Nykyäänhän
erityisesti monissa pokkareissa on toimintoja, jotka automaattisesti
korjaavat kuvista reunatummentumat, geometriavirheet ja vieläpä
kromaattista aberraatiota (eli sitä sinertävää / purppuran väristä
suhrua, mitä voi ilmestyä vaikkapa oksistoon jota on kuvattu kirkasta
taivasta vasten). Samaten monissa RAW-ohjelmistoissa nämä korjaukset on
helppo tehdä. Tällaiset korjaukset voidaan ilman muuta tehdä
referenssikuville myös.
Itseasiassa referenssikuvaan liittyy vieläkin joitain teknisiä
näkökohtia, joita en ole maininnut, mutta jotka vaikuttavat
lopputulokseen. Kameroissa alkaa olla jo erilaisia toimintoja (highlight
tone priority, D-lighting curve jne jne) jotka vaikuttavat kuviin
selektiivisesti varjoja avaten tai estäen kirkkaita alueita
ylivalottumasta. Vastaavasti etenkin RAW-tiedostoa käännettäessä kuvaksi
tai kuvankäsittelyohjelmassa voidaan tehdä samankaltaisia
curves-suodatuksia, jotka vaikuttavat koko kuva-alaan, mutta jotka
lopputuloksena vaalentavat vaikkapa etualan maastoa.
Meidän täytynee hyväksyä tällainen vaihtelu eikä tehdä määritelmästä
liian monimutkaista. Isoimmat pointithan lienevät pinous ja usmaus.
Yksinkertaisimmillaan määritelmä voisi jopa olla:
- Yksittäinen valotus
- Ei laajasäteistä usmausta
- Muut säädöt koko kuva-alalle, ei yksittäisiin kuvan osiin.
Ja kaikki muu hyväksyttäisiin. Sitten tietysti tulee vastaan esimerkiksi
se, että entäs jos joku on vaikka ottanut kolme valotusta kymmenen
sekunnin sisään ja tekee HDR-kuvan, jossa näyvät hienosti sekä 9-asteen
parheliat että 46-asteen tavara. Pitäisikö tällainen "minipino" sallia,
kun se kuitenkin visuaalihavainnon tapaan esittää hienosti sen, mitä
silmä todella näki tiettynä hetkenä. Sillä onhan kameroissa muutenkin
isoja eroja sen suhteen, millaisen dynamiikka-alan ne kykenevät
tallentamaan. Toisaalta se tuo taas lisäisi vaihtelua jo ennestään aika
väljään määritelmään. HDR:t voisi mieluummin esittää referenssikuvan
rinnalla.
Kuten huomaamme, referenssikuvan määritteleminen ei ole niin
yksioikoista. Tarkoitus ei ole nyt itsetarkoituksellisesti
monimutkaistaa yksinkertaista asiaa vaan haluaisin, että nyt
kollektiivisesti käymme tämän keskustelun, jotta tulevaisuudessa voidaan
alusta lähtien noudattaa hyvää yhtenäistä linjaa.
Omasta puolestani haluan vielä korostaa, että tarkoituksenani ei ole
millään tavalla eikä laisinkaan suitsia kuvien käsittelyä. Päinvastoin,
ainakin itse pidän siitä kovasti ja arvostan hienoja, tarkkaan
harkittuja kuvia. Jos ajatellaan valokuvaa taideteoksena, ovat erilaiset
muokkaukset kuuluneet jo pitkään valokuvauksen omimpiin keinoihin.
Mustavalkoaikaan kovimmat pimiögurut nauttivat suurta kunnioitusta,
sillä he osasivat taikoa kuviin dramaattista jyrkkyyttä, tummia taivaita
ja vaikka mitä. Vedospaperia varjostettiin valikoivasti valotuksen
aikana, paperin eri alueita "poltettiin" erilaisin maskein, osa
kuva-alasta saatettiin valottaa suurennuskoneessa erilaista suodatinta
käyttäen (ns. multigrade-papereita käytettäessä). Diakuvaajat käyttivät
ja monet käyttävät edelleen erilaisia puolisuodattimia, joilla voidaan
pienentää taivaan valottumista ja nostaa etualan maisema hienommin
esiin. Ja niin edelleen. Digiaikana monet näistä perinteisistä säädöistä
voidaan tehdä helposti tietokoneen äärellä.
Ilmiökuvauksen luonnontieteellinen aspekti kuitenkin voisi hyötyä
(vaikkakin tällä tavalla käytännön pakosta väljästi määrittelemästämme)
referenssikuvakäytännöstä. Erityisesti havaintotietokannassa tämä voisi
luoda tärkeää yhtenäisyyttä. Edelleen on siis ihan yhtä hienoa nähdä ne
komeimmat pinot ja taiteellisimmat kuvat, mitä havaitsijat ovat suinkin
osanneet tuottaa. Nostan hattua kaikille upeita pinoja ja muita kuvia
tuottaneille! Niiden rinnalla referenssikuva voisi sitten tuoda yhden
lisäkiintopisteen näytelmän arviointiin ja arvostukseen. Etenkin
auringon halojen ollessa kyseessä referenssikuva jäänee aina vaisummaksi
kuin visuaalihavainnon aikana saadut vaikutelmat, mutta tämänhän
kokeneet kuvaajat ovat tienneet jo pitkään.
t. Jari
Timo Nousiainen kirjoitti:
> On Sat, 5 Sep 2009, Jari Luomanen wrote:
>
> Hei,
>
> Minulla olisi yksi muutosehdotus. Oli puhetta että sellaisia
> kuvankäsitelyllisiä proseduureja ei saisi käyttää, jotka vaikuttavat eri
> osiin kuvaa eri tavalla. Ehdottaisin että reunatummentuman kompensointi
> kuitenkin sallittaisiin, koska tässä tarkoituksena on kompensoida kuviin
> keinotekoisesti syntynyttä kirkkauseroa keskustan ja reunojen välillä.
> Ja kompensointi sallittaisiin nimenomaan tämän keinotekoisen efektin
> kumoamiseksi, ei tehokeinona liiallisuuksiin vietynä.
>
> Toinen mahdollinen poikkeus voisi olla muut objektiivin geometriaan
> liittyvät korjaukset joita järkkäreiden käsittelysoftat tarjoavat. En ole
> kyllä itse tullut niitä juuri kokeilleeksi enkä pidä niitä mitenkään
> tarpeellisina, mutta jos joku haluaa geometriaa oikoa, se olisi varmaan
> syytä sallia. Vai?
>
>
--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
|