ilmakeha-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä ilmakeha-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
» Listan/viestin loppuun
Luomukuva, aito kuva, käsittelemätön kuva - rakkaalla ajatuksella on
monta nimeä ja nämä termit putkahtelevat keskusteluun aina silloin
tällöin. Syynä tähän on se, että digiaikana halo- ja muiden taivaan
ilmiöiden kuvien tallentamiselle on auennut valtaisa kirjo erilaisia
tekniikoita, joiden avulla taivaalla näkyneet halot saadaan kauniimmin
tai tarkemmin näkyviin.
Jos puhumme esimerkiksi haloista, lähtökohta on se, että auringon halot
näkyvät kuvissa heikommin kuin silmin - saati peilin avulla -
havaittuna. Kuun halot ja useat lamppuhalot (mutta ei esimerkiksi
merkillisen yleinen irtokiteinen Moilanen) näkyvät taas kuvissa paremmin
kuin paljaalla silmällä. Lisäksi kuvan tallentuminen tuottaa
lähtökohtaisesti niin erilaisen lopputuloksen kuin silmin tehtävä
havainto, että näiden kahden täydellinen yhteensovittaminen on
vähintäänkin erittäin haasteellista. Niinpä keskityn nyt tässä
avauksessa keskustelemaan lähinnä valokuvien standardisoinnista enkä
kuvien suhteesta visuaalihavaintoon.
Ennenkuin mennään itse referenssikuvan tai "standardin" määritelmiin,
voisin todeta, että tarve tällaiselle standardille tulee erityisesti
syntymäisillään olevan havaintotietokannan myötä. Olisi hienoa, jos
jokaisesta kuvatusta havainnosta (ei nyt siis välttämättä jokaisesta
22r:n pätkästä) olisi saatavilla kuvaajan loppuun saakka hieromien
kauniiden / usmattujen kuvien ohella ns. referenssi eli verrokkikuva.
Tämän lisäksi moni tuntuu kaipaavan sellaista muutenkin. (Itselleni
harrastuksen tärkeimpiä tavoitteita ovat nimenomaan näiden
luonnonilmiöiden kompleksisuuden ja kauneuden tuominen esiin niin hyvin
kuin suinkin osaan. Toki tieteellisillä foorumeilla, kuten viime kesän
suurta pyranäytelmää kuvanneessa journaali-artikkelissa - täytyy sitten
esittää myös yksittäisiä ruutuja, eräänlaisia referenssikuvia siis. Ja
muuallakin tarpeen mukaan).
- Kuvan rakentuminen - optiikka, kameran asetukset, jälkikäsittely ***
Taivaalla havaitaan valoilmiö ja siitä otetaan kuva, joka myöhemmin
julkaistaan verkossa ja mahdollisesti havaintotietokannassa. Jokainen on
luonnollisesti vapaa (ja on myös erinomaisen suositeltavaa) tallentamaan
niin monen sadan ruudun pinon niin monilla asetuksilla kuin haluaa.
Mutta jos ajattelemme nyt referenssikuvan ajatuksen mielessä pitäen
yksittäisen kuvan rakentumista, niin siihen vaikuttava väliotsikossa
mainitut tekijät: optiikka, kameran asetukset ja jälkikäsittely. Käyn
nämä tilan säästämiseksi aivan pähkinänkuoressa läpi.
- Optiikka. Mitä laajakulmaisempi näkymä tallennetaan, sitä selkeämpiä
laajojen ilmiöiden piirteet pääsääntöisesti ovat. Laaja kuvakulma,
vaikka täysi 180-asteen ympyrä, kompressoi taivaanpallon näkymiä ja
tuottaa kuvan, josta on helpompi hahmottaa vaikkapa himmeitä
halomuotoja. Toisaalta pienissä haloissa kuten 9-asteen sivuavissa ja
perheelioissa pidempi polttoväli on eduksi. Ja tietysti kallis
laatuoptiikka piirtää vastavalotilanteissa ja muutenkin merkittävästi
kontrastikkaampaa jälkeä kuin markettikameroiden peruslasit.
- Kameran asetukset. Jos kamera tallentaa kuvan jpg-muodossa, se tekee
tallentuvalle kuvalle koko joukon laskutoimituksia, joita käyttäjä ei
voi jälkeenpäin muuttaa. Keskeisimpiä lopputulokseen vaikuttavia
tekijöitä ovat: 1) valkotasapaino, 2) värikylläisyys eli saturaatio, 3)
kontrasti, 4) terävöitys. Jos taas kuva tallennetaan RAW-muodossa
(etupäässä digitaaliset järjestelmäkamerat), käyttäjä voi määrittää nämä
asetukset parhaalla mahdollisella tavalla tietokoneen äärellä. JPG-kuva
on lisäksi bittisyvyydeltään 8-bittinen kun taas RAW-tiedosto on
kamerasta riippuen 12-14 -bittinen. Tämä vaikuttaa jälkikäsittelyn
mahdollisuuksiin, mutta en käsittele sitä tässä yhteydessä sen
laajemmin. Lisäksi valotuksen asetukset vaikuttavat syntyvään kuvaan
merkittävästi. Automaattivalotuksella ja automaattisella
valkotasapainolla ei useinkaan päästä parhaaseen lopputulokseen.
- Jälkikäsittely. RAW-tiedostojen käsittely vastaa kameran omia
keskeisimpiä (ks. yllä) asetuksia, joskin käsittelymahdollisuudet ovat
paljon monipuolisemmat. Tämän lisäksi ilmakehän ilmiöiden kuvaamisessa
merkityksellisiä jälkikäsittelyn muotoja ovat pinoaminen, laajasäteisen
USM-suodattimen käyttö, levels- ja curves -säädot sekä joukko muita
kuvankäsittelyn tapoja. Näillä voidaan vaikuttaa kohteen erottumiseen
taustataivaasta. Harvalla nykyisellä digikameralla saa yhtä näyttävää
jälkeä "suoraan kamerasta" kuin aikanaan vaikkapa Fuji Velvia -filmille
kuvatessa. Jälkikäsittely on kunnianhimoisemmalle kuvaajalle
itsestäänselvyys ja normaali osa nykypäivän ammattimaista tai muutoin
vihkiytynyttä valokuvausta.
- Referenssikuvan määritys ja sen haasteet ***
Edellä olevasta voidaan jo nähdä, että yhtenäisen referenssikuvan
määrittely ei ole yksinkertainen asia. Määritelmiin on pakosti jätettävä
vapausasteita, jotta kaikki voivat omalla laitteistollaan tuottaa käyvän
verrokkikuvan. Kerrataanpa ensin kuviin vääjäämättä eroja tuovia tekijöitä:
- Kaikilla ei ole samanlaisia objektiiveja (laajakulmaisuus, laatu)
- kaikilla ei ole samanlaisia ja samanmerkkisiä kameroita
- Kaikki eivät tallenna kuviaan samassa tiedostomuodossa (RAW vs. JPG)
- Kameroissa on tusinoittain eri moodeja, jotka käsittelevät keskeisiä
kuvan ulkonäköön vaikuttavia parametreja eri tavoin (pokettikamerat
tuottavat oletusasetuksilla värikylläisempää ja kontrastikkaampaa jälkeä
kuin järkkärit. Etenkin ammattirungoissa oletusasetukset ovat
maltilliset ja jättävät tilaa jälkikäsittelylle).
- Ihmiset valottavat kuvat eri tavoin, kaikkien näytöt eivät ole
kalibroituja, on jossain makuasia, millainen kuva näyttää "oikealta" tai
"hyvältä".
- kalibroimattomat näytöt saattavat näyttää kuvat liian tummina /
vaaleina / värikylläisinä. (Etenkin nykyiset Wide Gamut -monitorit
näyttävät kuvat aivan liian värikylläisinä, ellei niitä ole kalibroitu.
Itse jouduin jopa vaihtamaan näytön kalibrointilaitetta kun hankin wide
gamut -monitorin. Edellinen kalibraattorini ei kyennyt mittaamaan
monitorin tuottamia hyvin saturoituneita - koko AdobeRGB-väriavaruus -
värejä).
Miten sitten voisimme määritellä mahdollisimman käyttökelpoiset rajat
referenssikuvalle? Lähdetään liikkeelle perusasioista; referenssikuva
voisi olla aina:
- yksittäinen valotus (valotusaika vapaa; vrt. yökuvaus)
- Ilman laajaviuhkaista USM-suodatusta
- Kameran asetukset, olivatpa ne mitkä hyvänsä, täytyy hyväksyä, jotta
kaikki voivat tuottaa referenssikuvan. Niinpä värikylläisyydessä ja
kontrastissa tulee olemaan eroja. RAW-tiedostoja kuvaavat taas
määrittävät nämä tietokoneillaan.
- Millä tahansa objektiivilla kuvattu (ei ole mitään järkeä asettaa
tähän rajoituksia).
- Tiedosto, jonka pitkä sivu olisi vaikka 900-1000 pikseliä. Eri
kokoiset kuvatiedostot vaikuttavat esimerkiksi halojen erottumiseen.
Monesti aivan pienestä kuvasta on helpompi hahmottaa himmeitä muotoja.
- Kaikki kuvaan tehtävät säädöt (esim. juuri RAW-tiedoston kääntämisessä
kuvaksi) tapahtuvat koko kuva-alalle tasaisesti. Säädöt ovat siis
globaaleja, eivät lokaaleja.
- Ei edellytä värikalibroitua työnkulkua. Nykyisin näkee esimerkiksi
jonkun verran sitä, että järjestelmäkameralla kuvaavat ihmiset
lähettävät kuviaan nettiin aRGB-väriavaruudessa. Tällöin ne näkyvät
ei-värihallituissa selaimissa (99% käyttäjistä) liian valjuina, ts. kuva
näyttää erilaiselta selaimessa ja kuvankäsittelyohjelman ruudulla
(oletaen, että kuvankäsittelyohjelma tukee värienhallintaa). Ja vaikka
selainkin olisi värihallittu (niinkuin nykyinen FireFox, jos asetuksista
kytkee värienhallinnan päälle), kuvat eivät näy oikein jollei niihin ole
tiedoston tallennusvaiheessa upotettu profiilia. Itse esimerkiksi
tallenan aina profiilin, mutta nettikuvagalleriani heittää sen heti veks
ja säilyttää vain EXIF-tiedot.
- Referenssikuvan määritys pähkinänkuoressa ***
Miten edellä mainittua voisi lyhentää käytännön toimintaohjeiksi?
- Yksittäinen valotus
- Ei "usmattu" eli ei laajasäteistä terävöitystä
- kaikki säädöt koko kuva-alalle, ei paikallisia väri- tai
kontrastikorjailuja
- Tietty sovittu kuvakoko, esim. 900x600 pikseliä.
Tällöin täytyy siis hyväksyä vääjäämätöntä vaihtelua edellämainituista
seikoista johtuen. Mutta näillä reunaehdoilla saisimme aikaan kenties
kaikkia tyydyttävän "luomukuvan". Kuten sanottu, jo se kamerasta saatava
jiipeggi on etenkin kompaktikameroissa käynyt aikamoisen mylläyksen
läpi. Toki voisimme vielä sopia, että aina käytetään manuaalista
valkotasapainoasetusta "päivänvalo", mutta en usko, että sitäkään
kannattaa lisätä listaan monestakaan syystä.
- Esimerkki referenssikuvasta ***
Tein tuosta heinäkuisesta displaysta pari pinoa ja lisäsin galleriaan
"referenssikuvan":
http://jari.pic.fi/kuvat/Atmospheric+phenomena+and+sky/Atmospheric+halos/2009_07_31+Column+crystal+display/_MG_9185.jpg
Kuten huomaatte, pino tuo hienosti hr:n ja 46 yllärin esiin. Ja
muutenkin. Referenssikuva taas kertoo displaysta omalla tavallaan. Se
kuvattiin RAW-tiedostona, käännettiin kuvaksi AdobeCameraRAW
-ohjelmalla, pienennettiin (600x900 pikseliä, selaimesi saattaa näyttää
sen pienennettynä, valitse silloin oikean yläreunan valkoisista
kuvakkeista isoin vaihtoehto) ja tallennettiin jiipegginä.
Itselleni mieluisin seuraus tästä käytännöstä olisi se, että joukolla
havaitsisimme miten huonosta näytelmästä ei kertakaikkiaan saa
puristettua huippuluokan kuvaa vaikka olisi millainen photoshop-guru.
Toisaalta havaintoarkistoon kertyisi sitten monipuolisemmin käsiteltyjen
ja rakennettujen kuvien lisäksi näitä verrokkikuvia, jotka
mahdollistaisivat näytelmien monipuolisemman vertailun. Lisäksi uudet
harrastajat saisivat ehkä paremman käsityksen siitä, millaisia tuloksia
he voivat odottaa ilman sen kummempia herutteluja. Toisaalta halusin
tällä tekstillä valottaa niitä muuttujia, jotka vaikuttavat
lopputulokseen - kaikki ei suinkaan riipu kuvankäsittelystä tietokoneella.
Toivottavasti joku jaksoi lukea tämän. Minulla oli ainakin hauskaa kun
kirjoitin sitä ja kaikkia detaljeja en edes nostanut esiin.
Kommenttien ja mahdollisen keskustelun perusteella jatkan aiheesta
seuraavassa UMissa, Eli Ursa Minorissa, URSAn jaostojen
tiedotuslehdessä. Lisäksi jos joskus järjestämme vaikkapa
valokuvauskilpailuja (tästä lisää myöhemmin), voisimme hyödyntää näitä
määrittelyjä kahden eri sarjan erotteluun.
t. Jari
Ps. Halohavaintokanta on ilmeisesti edennyt ja saamme sen toivottavasti
lähitulevaisuudessa enemmän tai vähemmän laajaan koekäyttöön. Siinä
olisi ainakin lähtölaukaus uuden sukupolven tilastoinnille.
--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
|