Maapallon - tai minkä tahansa muunkin - gravitaatiokentän vaikutuspiirissä saadaan tilapäinen painottomuus kun kappale päästetään 'vapaapudotukseen', eli sen annetaan tippua vapaasti kohti gravitaation lähdettä (Maapalloa). Tämän aikaansaamiseksi voidaan käyttää useita keinoja:
Aivan täydellistä painottomuutta ei lentokoneella saa aikaan. Ilmakuopat yms. aiheuttavat pieniä voimia koneeseen ja niimpä gravitaatio onkin noin 10 mg:tä eli sadasosa normaalista.
Koska koemme jatkuvasti painovoiman, reagoimme siihen alitajuisesti: Jotta elimistömme selviytyy alaspäin vetävän lakkaamattoman voiman vaikutuksista, sen täytyy suoriutua lukemattomista pienistä automaattisista liikkeistä ja tasapainoittavista reaktioista. Painovoima on niin itsestäänselvä asia, että tiedostamme normaalielämässä painovoiman ainoastaan hyvin harvoin, esimerkiksi suonikohjujen tai nopeasti seisomaan noustessa tapahtuvan huimauksen ilmentyessä. Käytännössä huomaamme gravitaation ainoastaan silloin kun kasvatamme tai vähennämme painovoiman vaikutusta keinotekoisesti. Esimerkiksi keskivertohissin kiihdyttäessä ylöspäin voi tuntea kuinka lattia painaa jalkoja vasten (paino kasvaa noin 10 kiloa vastaavalla voimalla), ja vastaavasti hissin lähtiessä alaspäin lattia kiihdyttää 'alta pois', antaen matkustajalle lyhytaikaisen tunteen kuin hän olisi non 10kg kevyempi.
Lyhytaikaisessa painottomuudessa (kuten tämä painottomuuslento) ei gravitaation puuttuminen saa aikaan kovin suuria muutoksia. Ehkä osa matkustajista tuntee olonsa huonoksi kun tasapainoaisti pettää, samalla tavoin kuin esimerkiksi autopahoinvoinnissa. Joillakin saattaa esiintyä hetkellistä naaman punoitusta tai turvotusta kun verenpaine yrittää yhä työntää verta suuremmalla paineella kohti yläruumista kuin alas.
Pitempi painottomuus aiheuttaa kuitenkin suurempia ongelmia: lihaksiston ja luuston massa pienenee, esiintyy pahoinvointia, unettomuutta, nesteiden kertymistä, masennusta, ehkä jopa pelkotiloja... Ja tietysti paluu takaisin Maan painovoimaan tuo jälleen omat ongelmansa - elimistön täytyy uudelleen tottua 'takaisin' normaaleihin olosuhteisiin.
Elimistön tuominen painottomuuteen aiheuttaa hieman yli puolella kaikista testatuista henkilöistä autopahoinvointia muistuttavan tilan, jonka oireina ovat pääkipu, keskittymiskyvyn ja ruokahalun heikkeneminen, tietoisuus ruuansulatuksesta ja oksentelu. Normaalisti nämä oireet häviävät noin kolmen päivän kuluessa, mutta samanlaiset oireet ovat vaivanneet myös joitakin kosmonautteja pitkien lentojen päätteeksi. Oireet eivät johdu pelkästään tasapainoaistin pettämisestä, vaan suuri osa pahoinvoinnista johtuu motoristen (etenkin pään liikuttamiseen tarvittavien) liikkeiden ja niiden tarpeiden muuttumisesta, sekä mahdollisesti myös psyykkisistä syistä - jännityksestä.
Nesteiden liike vaikuttaa myös välillisesti muihin toimintoihin. Maku- ja hajuaisti muuttuvat nesteiden noustessa kohti päätä. Testit kertovat, että mitä vahvemmin maustettu ruoka, sitä maukkaampana se pysyy painottomuudessakin. Lisäksi munuaisten toiminta kasvaa noin 20 prosentilla noin ensimmäisen painottomusviikon ajaksi. Veressäkin tapahtuu muutoksia: veriplasma ohenee, joten punaisten verisolujen suhteellinen määrä kasvaa. Tähän keho yrittää sopeutua lopettamalla uusien punaisten verisolujen tuottamisen. Tämä tuottaa puolestaan ongelman kun saavutaan takaisin painovoiman piiriin.
Lihasten käyttö muuttuu, sillä liikkumiseen tarvitsee käyttää vähemmän voimaa ja kaiken kukkuraksi eri lihaksia kuin normaaliin, esim kävelyyn. Jotkin lihakset surkastuvat nopeasti, ja kaiken kaikkiaankin lihasten käyttötyyli ja säiemateriaali vaihtuu hitaasta, painovoimaan sopivasta nopeampitahtiseen pikaisiin reaktioihin sopivaan. Nämä muutokset eivät tuota ongelmia - mikäli suoritetaan vain kevyitä töitä. Avaruuskävelyt ja Maahan paluuseen varautuminen vaativat kuitenkin jonkinlaista lihasmassan ylläpitoa.
Tekstin kirjoitti Jarmo Korteniemi