Keski-Suomen tiedelukion tähtitieteen kurssi


Kun kuulin keväällä, että Kilpisen koululla järjestettäisiin tähtitieteen kurssi, ilmoittauduin heti mukaan ja sain myös kaverini Elinan innostumaan asiasta.
Hieman kyllä aluksi epäilytti se seikka, että kurssi oli tarkoitettu ensisijaisesti niille, jotka olivat jo lukiossa hieman opiskelleet tähtitiedettä, me kun olimme vasta lukioon menossa. Paikanpäällä selvisi kuitenkin, että mukana oli myös muitakin saman ikäisiä. Jotta läpäisisi kurssin, täytyi jokaisen kirjoittaa lyhyt selostus jokaisesta päivästä (ja jokaisesta havainnointiyöstä).Olen lisännyt mukaan otteita omista ja Elinan raporteista jokaisen aiheen perään vertailukohdaksi.

Aurinkokunta

Ensimmäinen päivä oli varattu aurinkokunnalle. Planeettojen osuus oli suurimmalta osalta tuttua asiaa, mutta varsinkin ryhmätyön tekeminen planeetasta oli hauskaa. Meidän ryhmämme aihe oli Jupiter. Juttua kirjoittaessamme päätimme, että tekstissä ei mainita sanallakaan Shoemaker-Levy 9 -komeettaa, sillä se oli ollut jo aivan tarpeeksi muutoinkin esillä ja kurssin "etätyönäkin" kerättiin kaikki lehtileikkeet aiheesta. Muut ryhmätyöt olivat Venuksesta, Marsista ja Neptunuksesta. Auringosta kertova osa sisälsi huomattavan paljon minulle uutta asiaa, jonka tajuamiseen meni jonkin aikaa. Onneksi opettajana toiminut Jalo Ojanperä malttoi selittää tarpeeksi yksinkertaisesti.

"... Seuraavaksi käsiteltiin Aurinkoa ja sen erilaisia kerroksia, kuten fotosfääriä, kromosfääriä, koronaa ja aurinkotuulta. Tarkasteltavana oli myös auringonpilkkujen synty ja havainnointi..." "... Auringonpilkut ovat kuulemma syntyneet auringon magneettikentän kylmentävan vaikutuksen takia ( tumma väri johtuu 'kylmyydestä'). Lopuksi tehtiin ryhmätyö jostakin planeetasta ja minä olin ryhmässä joka teki Jupiterista".

Linnunrata

Toisena päivänä käsittelimme kaikenlaisia asioita Linnunratamme alueelta ja erityisesti erilaisten kohteiden havaitsemista. Päivän ryhmätyöt tehtiin tähdistöistä. Tällä kertaa meidän aiheenamme oli Herkuleen tähdistö, johon tuli juttua eri deep sky-kohteista (suurimmalta osalta M13:sta) ja tähdistön kuva. Toiset ryhmät tekivät seinätaulunsa Lyyrasta, Joutsenesta ja Härästä.

"...Joonaksen deep sky-esitys oli seuraavana ja hauskaa riitti. Aiheena oli kaikenlaisten kohteiden havainnointi ja siihen vaikuttavat asiat sekä erilaiset luettelot (M & NGC)..." "... Sitten katsottiin diasarja tähdistä ja linnunradasta ja Joonas esitelmöi. Sen jälkeen mentiin tähtitornille ja katsottiin auringonpilkkuja. 'Peräti' 12 pilkkulukuna. Koululla tehtiin sitten ryhmä työ tähdistöistä: Lyyra, Joutsen, Herkules ja Härkä. Itse tein Herkuleesta ja tietoa oli jopa liikaa."

Maailmankaikkeus

Kolmas päivä käsitteli jälleen laajempaa aluetta eli maailmankaikkeutta. Aloituksena aiheeseen olivat galaksit ja galaksiryhmät ja niistä tietysti meidän oma galaksiryhmämme, jota vertailimme muihin ryhmiin. Koska päivän aihe oli maailmankaikkeus, puhuimme seuraavana sen synnystä ja tulevaisuudesta, sekä tutustuimme erilaisiin teorioihin siitä, miltä maailman kaikkeus "näyttää". Supernovat esiteltiin varsin tarkkaan syntytavoista lähtien. Supernovia seurasivat mustat aukot ja neutronitähdet, johon emme kovin paljon ehtineet perehtymään. Mustat aukot olivatkin jälleen huomattavasti tarkemman syynin alla vaikka niihin emme kovin vakavasti suhtautuneetkaan. Viimeiseksi jäivät kvasaarit, joista ei kertakaikkiaan ole tietoa niin paljon, että niistä olisi mahdollista opettaa kovinkaan paljoa. Lähes kaikki selitykset alkoivat : "Arvellaan, että...".

"... Myöhemmin oli puhetta supernovista, niiden synnystä ja erilaiset syntymis- ja lopputulos vaihtoehdot. Seuraavana oli tietysti vuorossa mustat aukot: Synnystä, tapahtumahorisontista, erilaisia teorioita aukkojen luonteesta ja havainnoinnin mahdollisuuksista ( = mahdottomuuksista)..." "... Galaksit ovat todella kauniita. Muistan etenkin, että galaksit ovat menossa poispäin meidän linnunradastamme ja muistakin galakseista, koska todellisuudessa avaruus välissä suurentuu. Sitten katsottiin video galakseista. Outoa, että vasta 1920 luvun alussa saatiin todiste galaksi en oikeasta luonteesta..."

Ja tähtitornille

Koska kurssi käsitteli kaikkea havaitsemisen näkökulmasta, kuului siihen myös tähtitornilla käyntejä. Toisen päivän aikana kävimme katsomassa Aurinkoa ja löytyi sieltä muutama pilkkukin. Kurssin aikana DS-kohteita katsomassa käydessämme, oli ongelmana se, että koko yönä ei ollut kunnolla pimeää, mutta ei se estänyt meitä piirtämästä muutamia havaintoja (Ensimmäinen yö tosin meni ihmetellessä sitä, kuinka pilvet voivat häiritä havaitsemista). Itse innostuin asiasta niin, että olen liittynyt Siriuksen jäseneksi ja nykyään selkeinä öinä olen, jos vain mahdollista, ollut tornilla havaitsemassa.

"2.8. 22.00 alkaen oltiin Siriuksen tähtitornilla. Siellä yritettiin katsoa kaukoputkella, ohjaajat puhuivat kaukoputkien optiikasta ja katsottiin myös tornilla aiemmin otettuja valokuvia tietokoneelta. pilvisyys oli jatkuvana ongelmana..." "3.8. Tällä kertaa selkeää. Kaikki (?) täyttivät havaintokortin avonaisesta tähtijoukosta M39, nähtiin Saturnus renkaiden ja muutaman kuun kanssa ja M57 eli 'donitsi' oli pakko nähdä. Myöhemmin katsottiin myös Andromedan galaksia ja minä ja Elina täytimme toisetkin havaintokortit, jossa minulla on pallomainen tähtijoukko M13 ja Elinalla avonainen M103..."

Osanottajien vähyyden vuoksi (syytä en todellakaan ymmärrä) oli kurssi nivottu yhteen erään toisen kurssin kanssa siten, että kolme ensimmäistä päivää viidestä oli varattu tähtitieteelle. Siksi seitsemän oppilasta kävi viisi-, kaksi kävi neljä- ja kuusi ja yksi opettaja kävivät 3 päivää. Tämän vuoksi minulle, Elinalle ja muille kolmena päivänä paikalla olleelle jäi yli puolet kurssista suoritettavaksi erilaisissa tähtitieteen harrasteissa.

Kurssi oli mielestäni mielenkiintoinen ja lukuun ottamatta lyhyyden aiheuttamia ongelmia erinomaisesti jaksoteltu eri päiville enkä ilmeisesti ollut yksin tämän mielipiteeni kanssa, sillä kurssin oppilaista (16 kpl) 6 liittyi Siriukseen. Kiitokset kurssin järjestäjille ja opettajille, jotka olivat ehkä parhaimmat opettajat ( Arto Oksanen, Jalo Ojanperä, Mikko Syrjälahti, Joonas Lyytinen ja Irma Aroluoma) , jotka minulla on koskaan ollut. (Ilmeisesti koulutettaessa opettajat huonontuvat.)


Reettamaija Janhonen
Tähtitiedekurssilaiset (kuva: Irma Aroluoma)