Elitismiä?

Muutama päivä sitten kansainvälisessä tietoverkossa (sci.astro keskusteluareenalla) eräs amerikkalainen mies kirjoitti tulta ja tappuraa täynnä olevan artikkelin tähtiharrastajien elitistisistä piirteistä. Hän oli muun muassa kyllästynyt lukemaan artikkeleja joissa arvosteltiin halpoja 'lelu' kaukoputkia vedoten siihen, että monille harrastajille ne olivat taloudellisista syistä ainoa mahdollinen havaintoväline. Pienillä ja huonoillakin putkilla voi tutustua hyvin tähtitaivaaseen, ja saada onnistumisen elämyksiä, hän kiteytti.

Tässä artikkelissa oli paljon totta, vaikkakaan en voi henkilökohtaisesti suositella kenellekkään ns. "Anttilan" putken hankkimista. Me tähtiharrastajat helposti sulkeudumme omaan pieneen porukkaamme, joka puhuu omituisia ja ei edes yritä auttaa uusia harrastuksesta innostuneita ihmisiä. Usein peruskäsitteiden selittäminen tai "tyhmiin"kysymyksiin vastaaminen tuntuu rasittavalta, ja jos joku kertoo ihastuneena nähneensä vaikka Jupiterin kuut ensimmäistä kertaa omalla pienellä putkentyngällään, hänen havaintonsa ohitetaan vain vaivautuneella olankohautuksella ja jatketaan keskustelua Markarian galakseista tai tähtimäisistä PK planetaarisista.

'Pitemmälle ehtineillä' tähtiharrastajillakin tulee, tottakai, olla mahdollisuus havaita ja keskustella asioista jotka heitä kiinnostavat, mutta olisi hyvä jos me jokainen aina silloin tällöin laskeutuisimme maanpinnalle ja selittäisimme asioita hiukan helpommin. Tai näyttäisimme jollekkin innostuneelle pikkunaperolle Plejadeja tai Albireoa välittämättä siitä, että olemme itse nähneet ne n+1 kertaa ja pelkkä ajatuskin niiden näkemisestä tympisi. Muistakaamme että meistä jokainen on joskus ollut aloittelija.

...Ja aloittelijoista tulee uusia aktiivisia 'pitkälle ehtineitä' havaitsijoita ja aktiivisia yhdistyksen jäseniä, josta tämä Valkoisen Kääpiön numero on oiva esimerkki, onhan lehteen löydetty taas neljä uutta kirjoittajaa. On hienoa huomata, että yhdistyksestämme löytyy aina uusia ihmisiä, jotka ovat valmiita uhraamaan vapaa-aikaansa pyyteettömästi yhteiseksi hyväksi. Toivottavasti nämä uudet ihmiset säilyttävät innokkuutensa ja pysyvät aktiivisina vielä tulevaisuudessakin.

Joonas Lyytinen