Leonidilennolla 19.11.2002Jyväskylän Siriuksen järjestämällä leonidilennolla oli erinomaiset olosuhteet seurata toistaiseksi viimeistä Leonidien tähdenlentoparven maksimia. Alun perin siriuslaisten tarkoituksena oli seurata tähdenlentoja Nyrölän observatoriossa, mutta sääennusteen luvatessa lumisadetta oli etsittävä muita vaihtoehtoja. Sää oli koko maassa hyvin huono, lännestä saapui lumisadealue joka peittäisi koko eteläisen suomen ja pohjoisimpaankin Suomeen luvattiin vain osittain selkeää. Autolla selkeän havaintopaikan löytäminen vaikutti siis liki mahdottomalta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis lentokone, mutta mistä sellainen viime hetkellä? Apua löytyi läheltä, siriuksen jäsen Jarmo Hovi tiesi koneen jolla paksujenkin pilvien päälle pääsisi ja jolla oli itsekin lennellyt. Soitto koneen omistajalle Peter Tähtiselle ja kone olisi käytettävissämme omakustannushintaan. Yksitoistapaikkaiseen koneeseen mahtui lentäjien lisäksi yhdeksän matkustajaa, joten pikaisesti viestiä sähköpostilistalle ja puhelimet soimaan.Pian kone olikin jo täynnä, mukana seuraavat innokkaat siriuslaiset: Mika Aho, Päivi Blå, Riitta Heiskanen, Jarmo Hovi, Harri Hyvönen, Arto Oksanen, Risto Pasanen, Juha Solonen ja Mika Venäläinen. Leonidien maksimiksi oli ennustettu kello kuutta aamulla, joten sovimme koneen lähtöajaksi kello 5:30. LennollaAamuvarhaisella lumipyryn läpi Tikkakosken lentokentälle kokoontui havaitsijaryhmä valmiina lennolle. Kapteenimme Peter Tähtinen piti lyhyen turvallisuusinfon, jonka jälkeen pääsimme koneeseen. Kaksimoottorinen Mitsubishi lentokone tarjosi mukavat, joskin hieman ahtaat matkustustilat. Jokainen sai kuitenkin ikkunapaikan. Kone nousi ilmaan lähes suunnitelman mukaisesti kello 5:38 ja aloitti kipuamisen pilvien päälle. Reilua kymmentä minuuttia myöhemmin olimme jo kuudessa kilometrissä ja Kuu alkoi näkyä pilvien välistä. Vain muutamaa minuuttia myöhemmin näimme ensimmäiset tähdenlennot!
Lentokoneen ikkunat olivat melko matalalla, mutta polvillaan lattialla tai penkillä alaspäin valumalla ulos näkyi melko hyvin. Koneen siipi ikkunoiden yläpuolella rajoitti lisäksi näkyvyyttä keskipaikoilla. Kerralla taivasta näkyi noin 20 prosenttia, mutta siitä huolimatta tähdenlentoja näkyi useita minuutissa. Kone sai lennonjohdolta luvan lentää vapaasti, joten aloitimme kaartelun vuoron perään oikealle ja vasemmalle, jolloin koneen molemmilta puolilta avautui välillä parempi näkyvyys taivaalle. Kirkas Kuu esti varsin tehokkaasti tähdenlentojen näkemisen silloin kun se paistoi ikkunaan, mutta silloin kun Kuu oli koneen toisella puolella ja ikkunasta näkyi Leijonan tähdistön suunta etelätaivaalla, niin meteorisade oli melkoinen. Parhaimmillaan näkyi useita samanaikaisia tähdenlentoja, jolloin Leijonan ympärillä oli näkyvissä sädekuvio. Suurin osa tähdenlennoista oli kirkkaudeltaan 0-2 magnitudia, mutta joukkoon mahtui myös useita komeita tulipalloja. Kuu ja lentokoneen ikkunat rajoittivat hieman himmeämpien tähtien ja tähdenlentojen näkyvyyttä; arvoimme rajamagnitudin noin kolmeksi lähellä horisonttia ja neljäksi lähempänä taivaanlakea. Tarkkailimme tähdenlentoja noin puolisen tuntia ja jokainen näki kymmeniä tähdenlentoja, niitä laskeneet pääsivät yli kuuteenkymmeneen. Kuvasimme myös kolmella videokameralle, mutta vain kaikkein kirkkaimmat tulipallot jäivät nauhalle. Arviomme tähdenlentojen lukumäärän selkeän taivaan alla nähtynä yli tuhannen tähdenlennon luokkaa tunnissa, himmeämmät lentokoneesta näkymättömät tähdenlennot mukaan lukien ehkä liki se ennustettu 3500. Ei mikään suuren suuri myrsky siis, mutta monin kerroin se mitä mikään normaali tädenlentoparvi vuosittain tarjoaa. Takaisin maanpinnalleAamun jo sarastaessa ja Venuksen loistaessa itätaivaalla käännyimme kohti Tikkakoskea. Laskeuduimme iloisissa tunnelmissa kello 6:48, hymy oli herkässä ja kaikki olivat erittäin tyytyväisiä kokemaansa. Purkautuessamme koneesta taivas oli sakeana lumipyrystä ja totesimme, että pilvien yläpuolella oli sentään melkoisesti paremmat olosuhteet. Lentoyhtiö tarjosi koko porukalle vielä aamukahvit ennen kuin lähdimme kuka suoraan töihin kuka kotiin nukkumaan. Kotimatkalla annoimme vielä suorat haastattelut Radio Keski-Suomelle ja Novalle sekä Tähdet ja Avaruus -lehdelle.
Lisämateriaalia
|