Sihteerin sanomaa...
Jani Helander
Tiedelehti nimeltä Likiarvo
Vuonna -97 jaettiin Riihimäen suuremmissa kouluissa Likiarvo-nimistä lehteä. Itsekin tutustuin lukiossa tähän ensimmäiseen ja toistaiseksi ainoaan riihimäkeläiseen tiedelehteen, jonka tarina jäi valitettavan klassisesti yhteen numeroon. Likiarvo oli Riihimäen matemaattis-luonnontieteellisten opettajien kehittämä populaarijulkaisu heidän oppilailleen, ja kuuleman mukaan myös hyvin kunnianhimoinen projekti, jota Riihimäen kaupunki todella tuki. Ainakin neitsytnumeron perusteella lehti vaikutti loppuun asti mietityltä kehityskelpoiselta projektilta, jossa pyydettiin oppilailta vastavuoroisuutta lehden tekoon. Mutta kuten viime kuussa sain kuulla, eivät lehden siivet oikein kantaneet.
Ehkä kaupungistamme puuttuu järjestäytynyt akateeminen organisaatio, joka olisi voinut olla kiinnostunut lehden antamista mahdollisuuksista popularisoinnissa. Esimerkiksi Hämeenlinnassa toimii Lyseon yhteydessä Luonnontieteellinen kerho Calypso (jonka kunniapuheenjohtajana on paikallinen tähtiharrastaja!) sekä Järvenpäässä tähtikerho Nova, jolla on jopa oma torni. Riihimäellä nuorisokulttuuritoiminta kun on keskittynyt lähinnä taiteen pariin, tiettyjen strategisten oppilaitosten linjapainotuksista johtuen.
Tähtitieteen opetus vankistuu
Tähtitieteen opetuksen nousujohteisuus Riihimäellä näyttää vain paranevan. Peltosaaren koululla 28.1. järjestetyn tähtinäytöksen pääyleisönä oli luultavasti tietojeni mukaan historian ensimmäinen riihimäkeläisellä yläasteella järjestetty tähtitieteen kurssi. Kurssin vetäjä, Harjurinteen koulussa työskentelevä matemaattisten aineiden opettaja Sirpa Viilomaa kertoi tämän 7.-9. -luokkalaisista koostuneen valinnaisen kurssin olevan koulun historiassa ensimäinen laatuaan. Tosin näytöksen aikoihin kurssi oli jo lopuillaan, mutta kurssin opettajalla oli aktiivinen vuoropuhelu yhdistyksen kanssa ainakin näytöksen suhteen.
Tietoa kurssilaiset olivat hakeneet internetistä, jossa Ursan, Nasan ja Esan sivut olivat tärkeimmät tietokanavat. Myös opettaja oli kurssittanut itseään mm. järjestämillämme Kansalaisopiston tähtitiedekursseilla sekä hankkinut Ursasta aiheeseen liittyviä kirjoja. Oppilaat olivat tehneet kurssillaan mm. Aurinkokunnan pienoismallin oikeaan mittakaavaan koulun käytävän seinälle. Työ näytti tuottavan haluttua tulosta; oppilaat kun ryhtyivät miettimään, miten valtavat etäisyydet planeettojen välillä suhteessa oli - luoden sillan huomaamaan, miten sunnattoman suuri muu maailmankaikkeus on. Harjurinteellä ollaan alan opetuksen suhteen niin onnellisessa asemassa, että siellä tähtitieteestä tulee ensi syksynä pakollinen oppiaine osana 7:n luokan fysiikan kurssia. Mahtavaa!
LUMA-projekti
Riihimäen kaupunki on päässyt mukaan neljän koulunsa kanssa Opetushallituksen ylläpitämään LUMA-projektiin. Tämän luonnontieteellisten ja matemattisten aineiden opetusprojektin kohdekouluina kaupungissamme toimivat Harjurinne, Patastenmäki, Uramo sekä Riihimäen Lukio. Nyt alkaneen kaksivuotisen jakson tarkoituksena olisi parantaa edellä mainittujen oppilaitosten luonnon- ja matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opetusta esimerkiksi tarjoamalla ylimääräisiä kursseja lisäresurssien turvin. Ja yhtenä kehittämisen kohteena on puhuttu tähtitieteestä ja sen paikallisen kouluopetuksen aseman selkeästä parantamisesta. Mielenkiinnolla saatamme odottaa, mitä tulevat kaksi vuotta saavat aikaan opetusrintamalla.
Itse LUMA-projekti on Opetusministeriön vuonna 1996 käynnistämä valtakunnallinen hanke, jonka lähtökohta oli luonnontieteen opetuksen ja oppimisen parantaminen peruskouluissa, lukioissa ja yliopistoissa. Kohdekouluiksi valittiin vajaa 50 oppilaitosta. Viime marraskuussa tarkistettiin projektin tavoitteet, ja sitä päätettiin jatkaa vielä vuoteen 2002. Samalla viime tammikuussa mukaan projektiin valittiin lisää oppilaitoksia, jolloin Riihimäki kouluineen pääsi mukaan. Projektiin voi tutustua tarkemmin internetissä osoitteessa www.edu.fi/projektit/luma/
Nykyisen hurjasti kehittyvän avaruustutkimuksen aikakaudella on tähtitiede vääjäämättä saamassa jalansijaa ylimääräisenä valinnaisena oppiaineena Riihimäellä. Muutamat paikalliset opettajat ovat tahoillaan saaneet kehitettyä tähtitieteestä kouluunsa valinnaisen oppiaineen, joka kiinnostaa ja innostaa oppilaita, vaikka Riihimäen matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajien yhteisissä kokoontumisissa ei olekaan ehditty pohtimaan tähtitieteen merkitystä oppiaineena. Tähtitieteenkin tapauksessa yksi haaste on ollut alentaa oppilaiden arkuutta osallistua kursseille. Tämä onnistuu vain tarjoamalla kansantajuista opetusta matemaattisen kaavahelvetin sijaan. Luontaista kiinnostusta on aina olemassa, sitä ei pidä tappaa; se on virheistä suurin.