myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Hei,
sen verran olen aikoinaan räpsyjä autoista saanut, että ilman kosteus
(kuivuus) on tärkeä tekijä. Talvella ja keväällä kipinöi helposti,
etenkin kun ajetaan pölyisellä asvaltilla. Toinen tekijä voi olla myös
tuuli (auton tapauksessa riittää tietysti tyynikin keli) ja kuivassa
ilmassa lilluvat pölyhiukkaset. Aina on nimittäin mitetyttänyt se,
miten autoon syntyy sähkövaraus, kun sillä ajetaan kuivalla pinnalla?
Miten se tulee eristävistä pyöristä? Tulisiko se ilmasta,
pölyhiukkasten mukana?
Silloin tällöin myös langaton polkupyörän mittari juoksee omia
aikojaan (kesällä). Selitykseksi ei ole vahvistunut radiolähettimet
tai esim. sähkölinjat, koska ilmiö on ollut paikasta riippumaton.
--
Sami "Some-E" Jumppanen
sami.jumppanen_ät_gmail.com
http://netti.nic.fi/~some-e/
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|