myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Oikein mukava lukea tätä kuvaelmaasi. Kiitos!
Itse vain simulaattorilentoa harrastavana odotan mielenkiinnolla
valokuvamateriaalia. Onhan tuota toki maailmalla, mutta kun se ei ole
Suomen rantaviivalta.
-Pete
18.7.2007 Mats Kommonen <mats_ät_utu.fi> kirjoitti:
>
> Meinasti eilen tulla oikein super-bustola, kun
> rintama saapui Länsi-Suomeen, mutta kyllä sitten
> lopulta näkyi kaikenlaista, mikä vähän vähensi
> bustola-efektiä.
>
> Ilmeisesti ilma oli sisämaassa liian kuivaa, että
> mitään kunnollista olisi syntynyt, kun
> Selkämerellä ja Ahvenanmaalla syntyneet solut
> kuolivat melkein heti maihin saavutuaan
> (23°/13°). Kävin päivällä Laitilassa toteamassa
> bustolan, ja sitten olikin jo kiire viemään
> tuttuja lennolle (sain PPL-lupakirjan tässä
> hiljattain valmiiksi).
>
> Lennolla sen sijaan olikin oikein komeat maisemat
> yhdeksän-kymmenen aikaan Turun seudulla.
> Varsinainen rintama oli juuri rantautumassa,
> mutta Turun seudulla oli lentoturvallisen
> näköinen aukko rintamassa. Kävimme Paraisten ja
> Airiston päällä lentelemässä, ja kuuropilvet
> olivat ilmasta oikein komean näköisiä. Itse
> pilvet eivät eroa maasta katsottuun nähden
> mitenkään 2000 jalan korkeudessa, mutta
> sadenauhapatsaat ovat oikein maagisia katseltavia.
>
> Sitten alkoi etelän suunnassa salamoida; Hankoa
> lähestyi aktiivinen ukkonen. Maasalamoita näkyi
> puolen minuutin välein, ja niiden perusväri
> ilmasta katsottuna näytti olevan oranssi. Hyvin
> näkyvät noin sadan kilometrin etäisyydeltä.
> Sitten tuli yllätyksenä lähisalama vajaan
> kymmenen kilometrin päässä, Turun pienkuuro
> yskäisi ainoan salamansa. Yllättävää oli myös se,
> ettei lähisalama näyttänyt ilmasta katsottuna
> kovinkaan kirkkaalta. Näköalan se tuntui
> täyttävän kyllä, ja väri oli korostetun
> punertava. Täytyypi selvittää, johtuuko tuo
> Piperin ikkunaplekseistä vai mistä. Tietty myös
> valon kokonaismäärä on ihan erilainen
> yläilmoissa, joten kirkkaatkin salamat voivat
> näyttää punaisilta ja epäkirkkailta.
>
> Kun nämä Turun rääppeet alkoivatkin ukkostella,
> piti suhtautua keliin vähän toisella tavalla ja
> väistellä sadenauhoja tarkemmin. Se olisi vielä
> jollain seuraavalla lennolla kiva nähdä, että
> miltä kunnon syöksyvirtaus näyttää ylhäältä
> katsottuna, mutta eipä liene hyvä mennä kovin
> lähelle katselemaan sellaista pilveä, se kun voi
> salamoida ihan mistä kohdasta vain ja kauas.
>
> Lennon summana siis voisi sanoa, että
> puolestavälistä (2000ft) katsottuna normaalin
> ukkospilven (alaraja 3500-4000ft) alla oleva
> sadenauha on nätti ja kiehtova. Täytyypi ottaa
> kuvia moisesta kun seuraavan kerran osuu kohdalle.
>
>
> Sitten kone takaisin halliin ja kiireesti
> rintaman perään. Ajoin ykkösmotaria sen minkä
> sateessa uskaltaa, ja koko 60km matkan edessä
> välkkyi upeita poikkisalamoita, jotka täyttivät
> koko etutaivaan. Hieman harmitti ettei uudessa
> autossa ole vieläkään videokameratelinettä.
> Salamoita oli ehkä 10-15kpl, osa ehkä 15km
> päässä, osa melkein suoraan päällä. Ja vauhtia
> oli siis noin 120km/h. Puuskakuvasta näkyi, että
> rintama eteni paljon pilviä nopeammin; salamoiva
> solu kuolee kymmenessä minuutissa ja sen
> etupuolelle syntyy seuraava. Saukkolan kohdalla
> systeemi alkoi hajota ja muutenkin oli ilmeistä,
> että takaa-ajo on turhaa. Tulipahan nähtyä
> hienoja salamoita vaikka eivät talteen
> tulleetkaan eikä ääniä päässyt kuulemaan.
>
> Sitten piti mennä katsomaan josko Satakunnassa
> olisi kosteutta tullut sen verran lisää, että
> jälkirintamalle riittäisi polttoainetta. Keula
> kohti Laitilaa jälleen ja osuinkin sopivasti
> Etelä-Suomen viimeisen salamoivan solun
> etupuolelle. Kymmenisen hienoa maasalamaa näkyi
> 15->5km etäisyydellä, kunnes päälle tullessa
> jäljellä oli vain sade. Raepikselitkin hiipuivat
> juuri samalla hetkellä. Takaisinpäin lähdettäessä
> kohdalle osui yksi sininen alue, joka sekin kuoli
> hetkeä myöhemmin.
>
> Ilman Laitilan komeita jytinöitä olisi kyllä
> jäänyt aika laihaksi tuo eilisen maa-osuus.
>
> Muulle kuin kuvauslaitteistolle tämä oli taas
> hyvä testiajo. Täytyy pojalla leluja olla, että
> pysyy tilannekuva yllä. Kojelaudalla oli tomtom
> auttamassa navigointia, E90 näytti Puuskaa/Raetta
> ja teki lokia sports trackerilla, E61 oli
> viestintävälineenä, lähettämässä bustolakarttaan
> sijainteja sekä ukkomaticin kuvaa näyttämässä, ja
> tietty vielä am-radio hoiti efektipuolen. Plus
> vanha kunnon paperilehtiö muistiinpanoille. Nyt
> vaan vielä kunnon kostea rintamapäivä tarvittais
> :)
>
> --
>
>
> MK
>
> --
> Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
> Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
> Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
>
--
Petri Sirkkala, sirpete(ät)iki.fi, Skype: sirpete
+358 400 98 2998 // ...likes Gmail... //
--
Petri Sirkkala, sirpete(ät)iki.fi, Skype: sirpete
+358 400 98 2998 // ...likes Gmail... //
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|