myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Meinasti eilen tulla oikein super-bustola, kun
rintama saapui Länsi-Suomeen, mutta kyllä sitten
lopulta näkyi kaikenlaista, mikä vähän vähensi
bustola-efektiä.
Ilmeisesti ilma oli sisämaassa liian kuivaa, että
mitään kunnollista olisi syntynyt, kun
Selkämerellä ja Ahvenanmaalla syntyneet solut
kuolivat melkein heti maihin saavutuaan
(23°/13°). Kävin päivällä Laitilassa toteamassa
bustolan, ja sitten olikin jo kiire viemään
tuttuja lennolle (sain PPL-lupakirjan tässä
hiljattain valmiiksi).
Lennolla sen sijaan olikin oikein komeat maisemat
yhdeksän-kymmenen aikaan Turun seudulla.
Varsinainen rintama oli juuri rantautumassa,
mutta Turun seudulla oli lentoturvallisen
näköinen aukko rintamassa. Kävimme Paraisten ja
Airiston päällä lentelemässä, ja kuuropilvet
olivat ilmasta oikein komean näköisiä. Itse
pilvet eivät eroa maasta katsottuun nähden
mitenkään 2000 jalan korkeudessa, mutta
sadenauhapatsaat ovat oikein maagisia katseltavia.
Sitten alkoi etelän suunnassa salamoida; Hankoa
lähestyi aktiivinen ukkonen. Maasalamoita näkyi
puolen minuutin välein, ja niiden perusväri
ilmasta katsottuna näytti olevan oranssi. Hyvin
näkyvät noin sadan kilometrin etäisyydeltä.
Sitten tuli yllätyksenä lähisalama vajaan
kymmenen kilometrin päässä, Turun pienkuuro
yskäisi ainoan salamansa. Yllättävää oli myös se,
ettei lähisalama näyttänyt ilmasta katsottuna
kovinkaan kirkkaalta. Näköalan se tuntui
täyttävän kyllä, ja väri oli korostetun
punertava. Täytyypi selvittää, johtuuko tuo
Piperin ikkunaplekseistä vai mistä. Tietty myös
valon kokonaismäärä on ihan erilainen
yläilmoissa, joten kirkkaatkin salamat voivat
näyttää punaisilta ja epäkirkkailta.
Kun nämä Turun rääppeet alkoivatkin ukkostella,
piti suhtautua keliin vähän toisella tavalla ja
väistellä sadenauhoja tarkemmin. Se olisi vielä
jollain seuraavalla lennolla kiva nähdä, että
miltä kunnon syöksyvirtaus näyttää ylhäältä
katsottuna, mutta eipä liene hyvä mennä kovin
lähelle katselemaan sellaista pilveä, se kun voi
salamoida ihan mistä kohdasta vain ja kauas.
Lennon summana siis voisi sanoa, että
puolestavälistä (2000ft) katsottuna normaalin
ukkospilven (alaraja 3500-4000ft) alla oleva
sadenauha on nätti ja kiehtova. Täytyypi ottaa
kuvia moisesta kun seuraavan kerran osuu kohdalle.
Sitten kone takaisin halliin ja kiireesti
rintaman perään. Ajoin ykkösmotaria sen minkä
sateessa uskaltaa, ja koko 60km matkan edessä
välkkyi upeita poikkisalamoita, jotka täyttivät
koko etutaivaan. Hieman harmitti ettei uudessa
autossa ole vieläkään videokameratelinettä.
Salamoita oli ehkä 10-15kpl, osa ehkä 15km
päässä, osa melkein suoraan päällä. Ja vauhtia
oli siis noin 120km/h. Puuskakuvasta näkyi, että
rintama eteni paljon pilviä nopeammin; salamoiva
solu kuolee kymmenessä minuutissa ja sen
etupuolelle syntyy seuraava. Saukkolan kohdalla
systeemi alkoi hajota ja muutenkin oli ilmeistä,
että takaa-ajo on turhaa. Tulipahan nähtyä
hienoja salamoita vaikka eivät talteen
tulleetkaan eikä ääniä päässyt kuulemaan.
Sitten piti mennä katsomaan josko Satakunnassa
olisi kosteutta tullut sen verran lisää, että
jälkirintamalle riittäisi polttoainetta. Keula
kohti Laitilaa jälleen ja osuinkin sopivasti
Etelä-Suomen viimeisen salamoivan solun
etupuolelle. Kymmenisen hienoa maasalamaa näkyi
15->5km etäisyydellä, kunnes päälle tullessa
jäljellä oli vain sade. Raepikselitkin hiipuivat
juuri samalla hetkellä. Takaisinpäin lähdettäessä
kohdalle osui yksi sininen alue, joka sekin kuoli
hetkeä myöhemmin.
Ilman Laitilan komeita jytinöitä olisi kyllä
jäänyt aika laihaksi tuo eilisen maa-osuus.
Muulle kuin kuvauslaitteistolle tämä oli taas
hyvä testiajo. Täytyy pojalla leluja olla, että
pysyy tilannekuva yllä. Kojelaudalla oli tomtom
auttamassa navigointia, E90 näytti Puuskaa/Raetta
ja teki lokia sports trackerilla, E61 oli
viestintävälineenä, lähettämässä bustolakarttaan
sijainteja sekä ukkomaticin kuvaa näyttämässä, ja
tietty vielä am-radio hoiti efektipuolen. Plus
vanha kunnon paperilehtiö muistiinpanoille. Nyt
vaan vielä kunnon kostea rintamapäivä tarvittais
:)
--
MK
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|