Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Jaakko Haapala (jaakko.haapala_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 27.05.2006


http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=574188

Salama tuhosi kaksi autoa Oulussa
ilma
Salama iski parkkipaikan asfalttiin ja tuhosi kaksi autoa Oulun Pikisaaressa. Autojen taakse lauantaina puolenpäivän aikaan iskenyt salama kulkeutui maasta autoihin ja purkautui niistä nurmikkoon.

Salamanisku oli niin voimakas, että toisesta autosta irtoisi vilkkuvalo, lamppu ja puskuri. Molempiin autoihin tuli sähkövikoja, eikä toinen enää käynnistynyt. Toinen autoista käynnistyi, mutta sähkövikojen vuoksi sitä ei saatu liikkeelle. Salaman isku repi asfalttiin parin sentin syvyisen kolon. Salama kynsi myös nurmikon auki ja lennätti multaa autojen päälle.

Salamaniskupaikalta on Pikisaaressa vierailevaan tivoliin vain reilun 50 metrin matka.

Ilmatieteenlaitoksen tutkimuspäällikkö Tapani Tuomen mukaan salaman aiheuttamat mekaaniset vauriot autoihin ovat hyvin harvinaisia: "En ole kuullut sellaisesta tapauksesta kotimaassa enkä edes ulkomailta, että autoon olisi tullut mekaanisia vaurioita salamaniskusta". Tapaus on myös harvinainen siksi, että salama iski maahan vaikka salamat hakeutuvat yleensä korkeisiin esineisiin.

Tuomen mukaan nykyautot ovat herkkiä sähköisesti ja salama voi hajottaa niiden teknisiä järjestelmiä. "Sähkövirta on ohjautunut autonrunkoa pitkin puskurin tukirakenteisiin, koska puskurit ovat muovia on niiden kohdalla loppunut hyvä sähkönjohde. Salama on joutunut pussiin ja purkautunut lennättäen muovipuskurin pois", Tuomi toteaa.

Tuomi mukaan auto on ukkosella turvallinen paikka: "Tiedossa ei ole yhtään onnettomuutta, jossa autossa olijat olisivat loukkaantuneet salaman iskettyä kulkuneuvoon". Auton turvallisuus ukkosella ei yleisestä uskomuksesta poiketen perustu kumirenkaisiin. Tuomen mukaan turvallisuus aiheutuu siitä, että auto on ontto metallinen tila ja salamien sähkökenttä ei pääse tunkeutumaan tämmöisiin tiloihin." Salamien suurimmat energiat ovat sen verran matalilla taajuuksilla, että ne eivät pääse sisään onttoon metalliseen tilaan", Tuomi kertoo.

Yleisesti kumisaappaita pidetään turvallisina jalkineina ukkosella. Kumisaappaista on hyötyä, jos salama iskee lähimaastoon, sillä salamavirta etenee maatapitkin. Kun iskukohta on kauempana, ehtii salaman jännitetaso laskea sen verran, että saappaiden eristyskyky riittää. Kumisaapas ei kuitenkaan estä tai auta jos salama iskee ihmiseen. Kumisaappaat tai auton kumirenkaat eivät karkota salamia. Ainoa hyöty saappaista on pieneen jännitteeseen riittävä eristyskyky. Salaman sähkövirta hajoaa noin sadan metrin matkalla iskukohdasta niin, ettei sähkövirralla ole enää tuhovaikutuksia.

-- 

Terv. Jaakko Haapala

iNternet: kotikolo.kotisivumme.com
e-Mail: jaakko.haapala(at)gmail.com


"Ei ole olemassa sellaista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi"



--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html