myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Tuosta kuvausluvan kysymisestä vielä. Se on aika turhaa koska
matkustamohenkilökunnalla on aika selkeät ohjeet että mitään elektronista
laitetta ei saa käyttää kun "fasten seatbelt" valo palaa ja tämän vastauksen
olen saanut aina, ainakin finskillä, kun olen asiaa tiedustellut.
Nykypäivänä saa olla kiitollinen jos finskin nautakarjaluokassa saa
vaihdettua myrkkykahvin ja sen kummallisen
sokeripullapizzalihapasteija-what-ever-hybridimöykyn edes tuoremehuun :)
Kaikki testaamattomat sähköiset härvelit koneen sisä- ja ulkopuolella ovat
riski lentokoneelle. Tästä aiheesta osuvaa luettavaa on esim. Nasan vuonna
1995 koostama raportti EMI:stä:
http://trs.nis.nasa.gov/archive/00000296/01/rp1374.pdf. Esim AH-64 Apacheja
on tippunut kun ovat lennelleet liian lähellä kotitalouksien
mikroaaltouuneja, jne...
Aika hyvin nuo laitteet tuntuvat nykypäivänä olevan suojattu EMI:ltä kun
ajattelee että miten paljon lentoja tapahtuu ja miten vähän ongelmia
ilmenee.
T, Holle
-----Original Message-----
From: owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi
[mailto:owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi] On Behalf Of
jori.hamalainen_ät_teliasonera.com
Sent: 29. elokuuta 2005 18:26
To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
Subject: [myrskybongarit-l] RE: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l]
Pilviä ylhäältä päin
Moi,
menee jo sivuraiteille bongauksesta. Toki mitään näistä argumenteistä ei voi
kiistää, mutta toisaalta säädökset on tehty jollain 1500% toleranssilla
varmuuden varmistamiseksi.
- rannekellossa on oskillaattori, se vuotaa ja piirilevyn piuhoitus voi
toimia antennina => elektroninen laite, joka voi häiritä, voisi viisastellen
sanoa.
- Jopa Suomen kenttiä käyttävä lentoyhtiö tarjoaa WiFiä ja Suomen
ilmatilassa kaukolennoillaan:
http://www.scandinavian.net/EC/Appl/Home/FrontDoor/0,3479,LNG%253Den%2526SO%
253DF1B7DA08D37042A7_A1E1D318E95EA28B%2526MKT%253DFI,00.html
"SAS is the first airline in the world to offer a solely wireless broadband
internet connection on board, as well as the very first airline to have it's
entire long-haul fleet equipped with the service. You are able to surf the
web, check your e-mail and log on to your company's intranet onboard our 11
Airbus A340 and Airbus A330."
Huomattavaa vielä että tyyppihyväksymättömiä radiolähettemiä, korkeintaan
CE-merkki on pohjassa.. :-) Okei, noita ei saa käyttää nousussa ja laskuissa
mutta vain tähän Ficora-juttuun vastineena.
- GSM-kuuluvuuden jo analysoinkin itse, eli solusuunnittelun kannalta
ylikuuluvuus on ongelma. Itse olen ollut Finskin koneessa parin kilometrin
korkeudella keskellä vuoristoa Kiinassa, kun kännykkä on jollain kinkillä
pärähtänyt soimaan, täällä ollaan..
- Minua häiritsee enemmän kaikki häiriöt silloin kun lentokoneen laitteita
pistetään päälle => mittareita/antureita kalibroidaan kentällä. Ja tällöin
voi paukuttaa koneen rungon sisällä GSM-puhelimella täys-lähetystehoilla.
Mutta en halua kiistää asiaa, etteikö elektronisten sammutuskieltoon olisi
aihetta. Mutta monet kerrat olen nähnyt videokameroiden ja normaalien
kameroiden kuvaavan kun ollaan laskeuduttu, ja ties mitä muuta mitä en ole
tiennyt, esim. bluetooth head-setti aktiivisena, vaikka kännykkä on
sammutettu.
Lisäksi lentokoneet laskeutuvat sellaisen elektronisen myrskyn keskellä
kokoajan, eikä ILS:t sun muut siitä häiriydy. Esim. HongKong vanhakenttä
mentiin ihan talojen tasalla, pilven piirtäjien välistä matalalla, ja eipä
niitä koneita pahemmin tainnut liukupolulta eksyä. (Äänenvaimentamattomia
mopoja, radioamatöörilaitteita, tv-vastaanottimia, wifi-hotspotteja,
GSM-verkkoja, suurjännite-verkkoja, pesukoneita/sähkömoottoreita.... Kyllä
noita laitteita "liukupolkujen ääreltä löytyy). Ja varmasti pahempia
häiriönaiheuttajia kuin digipokkari.
Mutta edelleen, turvallisuus ennenkaikkea, vaikka maksimoitukin, ja
ilmailulaki on laki. Mutta *en missään nimessä yllytä* kuvaamaan, en ole
radiohäiriöguru että tietäisisin kaiken, mutta mielestäni ei kuvaamisesta
haittaakaan ole. Jo vanhat filmikamerat olivat elektronisia laitteita sitten
vuoden -70: valotuksen mittaus, filmin siirtosähkömoottori jne.
Varmuuden välttämiseksi voi ennen lähtöä yrittää kysyä lupaa.. Eritoten
kannattaa katsoa threadin aloittajan viimeisiä kuvia.
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,42413.0.html
(http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?action=dlattach;topic=42413.0;
id=4589;image), eiköhän tossa jo "fasten your seatbelts and turn off all
electronic equipment" ole jo sanottu..
t. Matti Näsä :-)
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|