Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Jani Holopainen (holle_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 30.08.2005



Tuosta kuvausluvan kysymisestä vielä. Se on aika turhaa koska matkustamohenkilökunnalla on aika selkeät ohjeet että mitään elektronista laitetta ei saa käyttää kun "fasten seatbelt" valo palaa ja tämän vastauksen olen saanut aina, ainakin finskillä, kun olen asiaa tiedustellut. Nykypäivänä saa olla kiitollinen jos finskin nautakarjaluokassa saa vaihdettua myrkkykahvin ja sen kummallisen sokeripullapizzalihapasteija-what-ever-hybridimöykyn edes tuoremehuun :)

Kaikki testaamattomat sähköiset härvelit koneen sisä- ja ulkopuolella ovat riski lentokoneelle. Tästä aiheesta osuvaa luettavaa on esim. Nasan vuonna 1995 koostama raportti EMI:stä:
http://trs.nis.nasa.gov/archive/00000296/01/rp1374.pdf. Esim AH-64 Apacheja on tippunut kun ovat lennelleet liian lähellä kotitalouksien mikroaaltouuneja, jne...

Aika hyvin nuo laitteet tuntuvat nykypäivänä olevan suojattu EMI:ltä kun ajattelee että miten paljon lentoja tapahtuu ja miten vähän ongelmia ilmenee.

T, Holle

-----Original Message-----
From: owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi [mailto:owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi] On Behalf Of jori.hamalainen_ät_teliasonera.com
Sent: 29. elokuuta 2005 18:26
To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
Subject: [myrskybongarit-l] RE: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l] Pilviä ylhäältä päin

Moi,

menee jo sivuraiteille bongauksesta. Toki mitään näistä argumenteistä ei voi kiistää, mutta toisaalta säädökset on tehty jollain 1500% toleranssilla varmuuden varmistamiseksi.

  • rannekellossa on oskillaattori, se vuotaa ja piirilevyn piuhoitus voi toimia antennina => elektroninen laite, joka voi häiritä, voisi viisastellen sanoa.
  • Jopa Suomen kenttiä käyttävä lentoyhtiö tarjoaa WiFiä ja Suomen ilmatilassa kaukolennoillaan: http://www.scandinavian.net/EC/Appl/Home/FrontDoor/0,3479,LNG%253Den%2526SO% 253DF1B7DA08D37042A7_A1E1D318E95EA28B%2526MKT%253DFI,00.html

"SAS is the first airline in the world to offer a solely wireless broadband internet connection on board, as well as the very first airline to have it's entire long-haul fleet equipped with the service. You are able to surf the web, check your e-mail and log on to your company's intranet onboard our 11 Airbus A340 and Airbus A330."

Huomattavaa vielä että tyyppihyväksymättömiä radiolähettemiä, korkeintaan CE-merkki on pohjassa.. :-) Okei, noita ei saa käyttää nousussa ja laskuissa mutta vain tähän Ficora-juttuun vastineena.

  • GSM-kuuluvuuden jo analysoinkin itse, eli solusuunnittelun kannalta ylikuuluvuus on ongelma. Itse olen ollut Finskin koneessa parin kilometrin korkeudella keskellä vuoristoa Kiinassa, kun kännykkä on jollain kinkillä pärähtänyt soimaan, täällä ollaan..
  • Minua häiritsee enemmän kaikki häiriöt silloin kun lentokoneen laitteita pistetään päälle => mittareita/antureita kalibroidaan kentällä. Ja tällöin voi paukuttaa koneen rungon sisällä GSM-puhelimella täys-lähetystehoilla.

Mutta en halua kiistää asiaa, etteikö elektronisten sammutuskieltoon olisi aihetta. Mutta monet kerrat olen nähnyt videokameroiden ja normaalien kameroiden kuvaavan kun ollaan laskeuduttu, ja ties mitä muuta mitä en ole tiennyt, esim. bluetooth head-setti aktiivisena, vaikka kännykkä on sammutettu.

Lisäksi lentokoneet laskeutuvat sellaisen elektronisen myrskyn keskellä kokoajan, eikä ILS:t sun muut siitä häiriydy. Esim. HongKong vanhakenttä mentiin ihan talojen tasalla, pilven piirtäjien välistä matalalla, ja eipä niitä koneita pahemmin tainnut liukupolulta eksyä. (Äänenvaimentamattomia mopoja, radioamatöörilaitteita, tv-vastaanottimia, wifi-hotspotteja, GSM-verkkoja, suurjännite-verkkoja, pesukoneita/sähkömoottoreita.... Kyllä noita laitteita "liukupolkujen ääreltä löytyy). Ja varmasti pahempia häiriönaiheuttajia kuin digipokkari.

Mutta edelleen, turvallisuus ennenkaikkea, vaikka maksimoitukin, ja ilmailulaki on laki. Mutta *en missään nimessä yllytä* kuvaamaan, en ole radiohäiriöguru että tietäisisin kaiken, mutta mielestäni ei kuvaamisesta haittaakaan ole. Jo vanhat filmikamerat olivat elektronisia laitteita sitten vuoden -70: valotuksen mittaus, filmin siirtosähkömoottori jne.

Varmuuden välttämiseksi voi ennen lähtöä yrittää kysyä lupaa.. Eritoten kannattaa katsoa threadin aloittajan viimeisiä kuvia.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,42413.0.html

(http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?action=dlattach;topic=42413.0; id=4589;image), eiköhän tossa jo "fasten your seatbelts and turn off all electronic equipment" ole jo sanottu..

t. Matti Näsä :-)

--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html