myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Moi,
menee jo sivuraiteille bongauksesta. Toki mitään näistä argumenteistä ei voi kiistää, mutta toisaalta säädökset on tehty jollain 1500% toleranssilla varmuuden varmistamiseksi.
"SAS is the first airline in the world to offer a solely wireless broadband internet connection on board, as well as the very first airline to have it's entire long-haul fleet equipped with the service. You are able to surf the web, check your e-mail and log on to your company's intranet onboard our 11 Airbus A340 and Airbus A330."
Huomattavaa vielä että tyyppihyväksymättömiä radiolähettemiä, korkeintaan CE-merkki on pohjassa.. :-) Okei, noita ei saa käyttää nousussa ja laskuissa mutta vain tähän Ficora-juttuun vastineena.
- GSM-kuuluvuuden jo analysoinkin itse, eli solusuunnittelun kannalta ylikuuluvuus on ongelma. Itse olen ollut Finskin koneessa parin kilometrin korkeudella keskellä vuoristoa Kiinassa, kun kännykkä on jollain kinkillä pärähtänyt soimaan, täällä ollaan..
- Minua häiritsee enemmän kaikki häiriöt silloin kun lentokoneen laitteita pistetään päälle => mittareita/antureita kalibroidaan kentällä. Ja tällöin voi paukuttaa koneen rungon sisällä GSM-puhelimella täys-lähetystehoilla.
Mutta en halua kiistää asiaa, etteikö elektronisten sammutuskieltoon olisi aihetta. Mutta monet kerrat olen nähnyt videokameroiden ja normaalien kameroiden kuvaavan kun ollaan laskeuduttu, ja ties mitä muuta mitä en ole tiennyt, esim. bluetooth head-setti aktiivisena, vaikka kännykkä on sammutettu.
Lisäksi lentokoneet laskeutuvat sellaisen elektronisen myrskyn keskellä kokoajan, eikä ILS:t sun muut siitä häiriydy. Esim. HongKong vanhakenttä mentiin ihan talojen tasalla, pilven piirtäjien välistä matalalla, ja eipä niitä koneita pahemmin tainnut liukupolulta eksyä. (Äänenvaimentamattomia mopoja, radioamatöörilaitteita, tv-vastaanottimia, wifi-hotspotteja, GSM-verkkoja, suurjännite-verkkoja, pesukoneita/sähkömoottoreita.... Kyllä noita laitteita "liukupolkujen ääreltä löytyy). Ja varmasti pahempia häiriönaiheuttajia kuin digipokkari.
Mutta edelleen, turvallisuus ennenkaikkea, vaikka maksimoitukin, ja ilmailulaki on laki. Mutta *en missään nimessä yllytä* kuvaamaan, en ole radiohäiriöguru että tietäisisin kaiken, mutta mielestäni ei kuvaamisesta haittaakaan ole. Jo vanhat filmikamerat olivat elektronisia laitteita sitten vuoden -70: valotuksen mittaus, filmin siirtosähkömoottori jne.
Varmuuden välttämiseksi voi ennen lähtöä yrittää kysyä lupaa.. Eritoten kannattaa katsoa threadin aloittajan viimeisiä kuvia.
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,42413.0.html
(http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?action=dlattach;topic=42413.0;id=4589;image), eiköhän tossa jo "fasten your seatbelts and turn off all electronic equipment" ole jo sanottu..
t. Matti Näsä :-)
> -----Original Message-----
> From: owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi [mailto:owner-myrskybongarit-
> l_ät_mail.ursa.fi] On Behalf Of Mats Kommonen
> Sent: 29. elokuuta 2005 17:26
> To: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
> Subject: [myrskybongarit-l] Re: [myrskybongarit-l] Pilviä ylhäältä päin
>
> At 13:26 +0300 29.8.2005, jori.hamalainen_ät_teliasonera.com wrote:
> > Lennonaikana läppärikäyttäjät saa huudattaa WiFi-verkkoa koneessa, ja ne
> sentään on 2.4GHz radiolähettimiä. Teoriassa (muistan lukeneeni) että GSM
> saa olla päällä vielä kiitotiejonossa (yleiset ilmailumääräykset),
> lentoyhtiöt haluavat ne pois päältä jo aikaisemmin.
>
> GSM halutaan tietty aikaisemmin kiinni, koska lähtövaiheessa ei ole aikaa
> enää paimentaa matkustajia, vaan pitää keskittyä pelastussuunnitelmiin yms
> siltä varalta, jos...
>
> Viestintäviraston määräysten mukaan juuri mitään radiolähettimiä ei saa
> käyttää ilmassa olevassa ilma-aluksessa lukuunottamatta tyyppihyväksyttyjä
> ilmailuradioita ja Virve-puhelimia. Määräyksen syynä on tietty se, että
> radioaallot kantavat ilmasta oleellisesti pidemmälle kuin mihin ne on
> speksattu. Esim GSM saattaa kuulua lukuisiin samaa taajuutta käyttäviin
> tukiasemiin ja näin häiritä muuta liikennettä. Samaten WLAN-laitteet
> kuuluvat ilma-aluksesta satojen kilometrien päähän (tosin
> matkustajalentokoneen runko vaimentaa ne lähes täysin). Itse asiassa
> määräyksen sanamuoto on hiukan epäselvä sen osalta, onko DECT- ja WLAN-
> laitteiden käyttö ilma-aluksessa kiellettyä vai ei:
>
> http://www.ficora.fi/suomi/document/Viestintavirasto15V2005M.pdf
>
> Ja takaisin pilvikuvausasiaan,
>
> Lennon aikana taasen kaikki elektromagneettiset laitteet voivat aiheuttaa
> häiriöitä erityisesti instrumenttilähestymisvälineissä, joiden
> aukottomasta toiminnasta on koko porukan henki kiinni huonossa säässä
> laskeuduttaessa. Siksi juuri laskeutumisvaiheessa ei ole hyvä pitää mitään
> (mahdollisesti radiotaajuuksilla oskilloivaa) laitetta päällä, koska
> lentoliikenteessä kaikki onnettomuudet alkavat yleensä pienestä
> riskinotosta jossain vaiheessa ketjua. Ilma-aluksen päällikkö vastaa aivan
> kaikesta lentokoneessa ja hän viime kädessä ottaa kaikki riskit, siksi ei
> ole hyvä soveltaa määräyksiä takapenkillä hänen tietämättään, vaikka
> määräykset olisivat todellisuudessa selvästikin ylimitoitettuja.
> Matkustamohenkilökunta ei voi lähteä neuvottelemaan tapauskohtaista lupaa
> kapteenilta sen perusteella, aiheuttaako juuri tämä laite ohjaamossa
> jotain :)
>
> Esim kuvanvakain voi digikamerassa pitää ihan ihmeellisen voimakasta
> elektronista pärinää. Kuunnelkaa radioskannerillanne (tai AM-radiolla)
> kameran vieressä ja hämmästykää :)
>
> VOR/DME- tai ILS-lähettimen lähetysteho on toki ihan kohtuullinen, mutta
> lähellä olevasta häiriöstä voi periaatteessa syntyä pieni, vaikkapa parin
> asteen vääristymä signaalin tulkinnassa, ja pari astetta on laskeutuvalle
> koneelle aika paha asia... Jos taas häiriö havaitaan eikä majakkasignaalia
> voida pitää luotettavana, päällikkö ohjaa koneen vaikkapa 600km päässä
> olevalle parempikeliselle kentälle. Puhekanavilla signaali on aina huono
> ja kaikki rätinä häiritsee lennonjohdon kanssa käytävää kommunikointia,
> erityisesti kun käytetään nokkelaa "lentoenglantia", jota varsinkin
> keskieurooppalaiset vääntävät ihan käsittämättömällä murteella.
>
> (Selvyyden vuoksi mainittakoon, että myös minua häiritsee
> laskeutumisvaiheen elektroniikkakielto ihan suunnattomasti, juuri
> korkeudenpudotusvaiheessa ja laskussa olisi eniten kuvattavaa, esim.
> pilvikerrosten sekaan sukeltaminen :) )
> --
>
>
> Mats
> --
> Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
> Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-
> bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
> Listan www-arkisto:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|