myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
At 13:26 +0300 29.8.2005, jori.hamalainen_ät_teliasonera.com wrote:
> Lennonaikana läppärikäyttäjät saa huudattaa WiFi-verkkoa koneessa, ja ne sentään on 2.4GHz radiolähettimiä. Teoriassa (muistan lukeneeni) että GSM saa olla päällä vielä kiitotiejonossa (yleiset ilmailumääräykset), lentoyhtiöt haluavat ne pois päältä jo aikaisemmin.
GSM halutaan tietty aikaisemmin kiinni, koska lähtövaiheessa ei ole aikaa enää paimentaa matkustajia, vaan pitää keskittyä pelastussuunnitelmiin yms siltä varalta, jos...
Viestintäviraston määräysten mukaan juuri mitään radiolähettimiä ei saa käyttää ilmassa olevassa ilma-aluksessa lukuunottamatta tyyppihyväksyttyjä ilmailuradioita ja Virve-puhelimia. Määräyksen syynä on tietty se, että radioaallot kantavat ilmasta oleellisesti pidemmälle kuin mihin ne on speksattu. Esim GSM saattaa kuulua lukuisiin samaa taajuutta käyttäviin tukiasemiin ja näin häiritä muuta liikennettä. Samaten WLAN-laitteet kuuluvat ilma-aluksesta satojen kilometrien päähän (tosin matkustajalentokoneen runko vaimentaa ne lähes täysin). Itse asiassa määräyksen sanamuoto on hiukan epäselvä sen osalta, onko DECT- ja WLAN-laitteiden käyttö ilma-aluksessa kiellettyä vai ei:
http://www.ficora.fi/suomi/document/Viestintavirasto15V2005M.pdf
Ja takaisin pilvikuvausasiaan,
Lennon aikana taasen kaikki elektromagneettiset laitteet voivat aiheuttaa häiriöitä erityisesti instrumenttilähestymisvälineissä, joiden aukottomasta toiminnasta on koko porukan henki kiinni huonossa säässä laskeuduttaessa. Siksi juuri laskeutumisvaiheessa ei ole hyvä pitää mitään (mahdollisesti radiotaajuuksilla oskilloivaa) laitetta päällä, koska lentoliikenteessä kaikki onnettomuudet alkavat yleensä pienestä riskinotosta jossain vaiheessa ketjua. Ilma-aluksen päällikkö vastaa aivan kaikesta lentokoneessa ja hän viime kädessä ottaa kaikki riskit, siksi ei ole hyvä soveltaa määräyksiä takapenkillä hänen tietämättään, vaikka määräykset olisivat todellisuudessa selvästikin ylimitoitettuja. Matkustamohenkilökunta ei voi lähteä neuvottelemaan tapauskohtaista lupaa kapteenilta sen perusteella, aiheuttaako juuri tämä laite ohjaamossa jotain :)
Esim kuvanvakain voi digikamerassa pitää ihan ihmeellisen voimakasta elektronista pärinää. Kuunnelkaa radioskannerillanne (tai AM-radiolla) kameran vieressä ja hämmästykää :)
VOR/DME- tai ILS-lähettimen lähetysteho on toki ihan kohtuullinen, mutta lähellä olevasta häiriöstä voi periaatteessa syntyä pieni, vaikkapa parin asteen vääristymä signaalin tulkinnassa, ja pari astetta on laskeutuvalle koneelle aika paha asia... Jos taas häiriö havaitaan eikä majakkasignaalia voida pitää luotettavana, päällikkö ohjaa koneen vaikkapa 600km päässä olevalle parempikeliselle kentälle. Puhekanavilla signaali on aina huono ja kaikki rätinä häiritsee lennonjohdon kanssa käytävää kommunikointia, erityisesti kun käytetään nokkelaa "lentoenglantia", jota varsinkin keskieurooppalaiset vääntävät ihan käsittämättömällä murteella.
(Selvyyden vuoksi mainittakoon, että myös minua häiritsee laskeutumisvaiheen elektroniikkakielto ihan suunnattomasti, juuri korkeudenpudotusvaiheessa ja laskussa olisi eniten kuvattavaa, esim. pilvikerrosten sekaan sukeltaminen :) )
--
Mats
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|