Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l [ät] ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

» Listan/viestin loppuun

 

Kirjoittajan mukaan: Teemu Mäntynen (teemu_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 14.08.2005



Juha Paulavuo wrote:
> Oikos hyviä vinkejä pilvikuvaukseen.

Pilvikuvaus on loppujen lopuksi tosi vaikeaa, jos tavoittelee erinomaisia tuloksia, joskus mahdotonta ihan teknisistä syistä. Toisaalta onnistunut tulos on hyvin palkitseva.

Kokeileminen opettaa. Ja ihan yleisellä tasolla voisi neuvoa, että valokuvauksen alkutaipaleella jonkun alan perusteoksen lukeminen madaltaa aloituskynnystä paljon. Vaikka omassa kamerassa ei olisikaan manuaalisäätöjä, jollaisiin teoksissa usein viitataan, niin valokuvauksen perusteorian tunteminen auttaa ymmärtämään sitä, mitä se täysautomaattinen kamera yrittää tehdä, ja missä voi mennä vikaan.

> Ongelman on automaattinen
> tarkennus( ei, en saa sitä pois).

Tyypillisesti kamera tarkentaa ja sen jälkeen lukitsee tarkennuksen, kun laukaisunappi painetaan puoleen väliin. Eli suuntaa kameran etsimen keskikohta (johon kamera yleensä tarkentaa) horisonttiin, paina laikaisunappi puoleen väliin, odota pieni hetki jotta kamera ehtii tarkentaa ja lukita, ja suuntaa kamera sen jälkeen uudelleen taivaalle laukaisunappi koko ajan puoliväliin painettuna suuntaan, jota haluat kuvata.

Sillä että horisontissa on esim. puiden latvoja esim. 2km etäisyydellä, ja että pilvet ovat esim. 5km etäisyydellä, ei tavallisesti ole mitään käytännön merkitystä. En nyt tässä lähde höpisemään sen enempää ns. hyperfokaalietäisyydestä, mutta kiinnostuneet voi hakea netistä lisää tietoa. Ks. esim: http://www.fortunecity.com/victorian/bronte/264/matsku.htm

Myös pilvettömän taivaan ja pilven rajasta saattaa löytyä riittävän suuri ja terävä kontrastiero, johon kamera osaa tarkentaa.

Yleensä tarkentamisen jälkeen ei kannata kajota enää polttoväliin (eli zoomata), tai jos polttoväliä muuttaa, kannattaa tarkentaa uudelleen. Tähänkin sääntöön on poikkeuksia, mutta sitä voi ainakin aluksi pitää turvallisena nyrkkisääntönä.

Jotkut pokkarit saattaa lukita myös valotuksen, kun laukaisunappi painetaan puoleen väliin. Silloin seuraksena saattaa olla pilvien ylivalottuminen, erityisesti jos kohdistettiin horisonttiin. Kannattaa kokeilla, kuinka se oma kamera käyttäytyy. Järjestelmäkameroissa valotuksen lukitsemiseen on yleensä oma nappinsa, tai valotuksen voi ainakin säätää käsin kiinteään arvoon.

 > kontrasti on joskus lähes olematon

Asian arvioinnissa olisi avuksi, jos ongelmalliseksi koettu kuva olisi nähtävillä jossain, kuten esim. www-sivuilla.

Jos taivas on sitä surullisen kuuluisaa "harmaata mössöä", jota tänäkin kesänä on paljon jouduttu katselemaan, niin siinä ei luonnossakaan ole suuria kontrastieroja, ja kameralla on taipumus vielä hiukan huonontaa sitä. Tätä tasapaksua harmaata mössöä voi kuvankäsittelyohjelman levels- tai curves-säädöillä yrittää parantaa, mutta sitten pitää miettiä, pyrkiikö kuvankäsittelyllä vain lähemmäs todellisuutta, eli korjaa kameran puutteita ja tavoittelee sitä miten itse oikeasti näki, vai haluaako mennäänkö manipulaation puolelle, eli tekee kuvasta "paremman näköisen", kuin mitä se oli edes luonnossa.

Jos taas kuvataan esim. auringon valossa kylpeviä poutapilviä, jotka on hyvin kirkkaita, voi vähäinen kontrasti kuvassa johtua siitä, että kuva on ylivalotettu, eli kuva ns. "palaa puhki", eli suurin osa pilveä on kuvassa puhtaan vitivalkoista.

Yksi automaattisen valotusmittauksen perusongelma juontaa juurensa vahvasti siitä, että kamera on tyhmä kapistus, eikä se tiedä mitä kuvataan - tummaihoista henkilöä syömässä lakua hiilikellarissa, vaiko valkoista jänistä talvihangilla. Siksipä kamera aina olettaa (karkeasti ottaen), että kuvattava kohde on ns. keskiharmaa, eli että kohde heijastaa n. 18% siihen lankeavasta valosta. Siitä seuraa, että sitä tummemmat kohteet ylivalottuu ja vaaleammat kohteet alivalottuu. Jos valotus mitataan kirkkaan valkoisista pilvistä, niin automatiikalla on siis taipumus alivalottaa, ja kuvassa pilvi onkin tylsän harmaa.

Monasti täysautomaattisissakin pokkareissa, joissa ei ole mitään erityisiä käsisäätöjä, on valotuksen korjausasetukset. Niistä voi komentaa kameraa valottamaan enemmän tai vähemmän, kuin mitä sen automatiikka itsessään normaalisti tekisi. Englanninkielinen termi kameran valikossa voisi olla esim. "exposure compensation" tms.

Minkään digin tai filmin valotusvara ei riitä toistamaan sitä hurjaa valoisuuseroa, joka kirkkaan pilven ja yleensä paljon tummemman maan välillä on. Niinpä usein joutuu vain tyytymään siihen, että molempia ei saa valotettua oikein samaan ruutuun, vaan että pilvet palaa puhki tai maa jää tumman mustaksi. Silloin joutuu valitsemaan, kumpi on tärkeämpi.

Jos muutkin myrskykuvausvinkit kiinnostaa, niin kirjoitin taannoin aiheesta niitä näitä Aukea.netissä olleen näyttelyni kommentteihin. Lähinnä salamoiden kuvaamisesta pimeällä ja kuvaamisesta huonossa säässä: http://aukea.net/mp/db/Kokoelmahaut/etusivu/?num=2146947

Samalla käytän tilaisuutta hyväkseni, ja spämmään linkin kuvagalleriaani, jossa on uusia kuvia kuluneen viikon tiistailta (9.8.2005): http://mantynen.com/teemu/foto/displayimage.ph?album=16&pos=19

-- 
Teemu Mäntynen

--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html