myrskybongarit-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
Moi,
Ensin ajattelin, että en puutu tähän keskusteluun, mutta pakko kai
muutamia datapolitiikkaan liittyviä asioita on oikaista. Tämä ei ole
virkamiehien ja nykyisen datapolitiikan puolustuspuhe, vaan lista
faktoista, jotka selittävät nykyisen tilanteen.
- Sääennusteiden ja -palveluiden tuottajat
Tällä hetkellä Ilmatieteen laitoksen sääpalvelut on jaettu kahteen
osaan. Ensimmäinen osio (Turvallisuussääpalvelu) tarjoaa kansalle
ilmaisia (verovaroin kustannettuja) varoituspalveluja. Toinen, täysin
itsenäinen osio (Asiakaspalvelu) tekee bisnestä eikä saa käyttöönsä
sentinlatia verorahoja. Heidän olemassaolonsa on täysin riippuvaista
tuotteiden ja palveluiden menekistä.
Kolmansina, täysin IL:n ulkopuolisina tekijöinä soppaa hämmentävät
kaupalliset yritykset (mm. Foreca ja Meteoconsult). Kuten Mats jo
arvelikin, kaikki Oy Sääbisnes Ab:t (mukaan lukien IL:n Asiakaspalvelu)
älähtäisivät välittömästi, jos IL:n turvallisuustoiminta alkaisi tarjota
kaikkea mahdollista dataa veloituksetta. Muutos tekisi todella
merkittävän loven kaupallisten toimijoiden talouteen.
2) Datapolitiikka Euroopassa
IL on mukana ECOMETissä (http://www.meteo.oma.be/ECOMET/), joka luo
raamit Euroopan talousalueen ilmatieteen laitosten datapolitiikalle.
Edellä mainitulta sivulta on mahdollista löytää tarkat taulukot kunkin
maan ilmaisesta säädatasta ja jopa hinnastot maksulliselle datalle.
Tässä esimerkkinä Suomi:
http://www.meteo.oma.be/ECOMET/members/Finland.htm
Jos Suomi alkaisi sooloilla ja poiketa ECOMETin sopimuksista, muut
ECOMET-maat hyökkäisivät meitä vastaan varmasti ankarasti. Yhteistyön
suurimmat maat (Ranska ja Iso-Britannia) kannattavat ymmärtääkseni
voimakkaasti nykyistä tilannetta Euroopassa.
3) Valtion budjetti
Jos kaikki säädata tulisi Suomessa yhtäkkiä maksuttomaksi, IL ajautuisi
ylitsepääsemättömiin talousvaikeuksiin. Nykyinen valtion budjetin
rahanjako perustuu vahvasti nykyiseen rajoitetun jakelun tilanteeseen.
IL:n odotetaan siis kattavan tietyn osan kuluistaan säädatan myymisellä.
Budjetin tarjoamat raamit eivät siis anna mahdollisuutta vapauttaa
dataa, vaikka muut yllämainitut tekijät eivät olisi esteinä.
Summa summarum:
Kyse ei siis ole yksittäisten virkamiesten eikä IL:n omista päätöksistä,
vaan yhtälöön kuuluu monta "liikkuvaa osaa". Sopassa on niin monta ja
isoa kauhaa, että muutosten tapahtumiseen tulee väistämättä kulumaan
pitkä tovi.
Jos joku jää vielä kaipaamaan allekirjoittaneen mielipidettä, niin
kannatan datan nykyistä laajempaa vapaata jakelua. Muutoksen olisi
kuitenkin tapahduttava rauhallisesti, ettei keneltäkään sääalan
toimijalta lakaistaisi tylysti jalkoja alta.
Tämä selvitys tuskin lieventää dataavajeesta kärsivien kansalaisten
mielen kirvelyä, mutta auttaa ehkä ymmärtämään nykyistä tilannetta.
A-JP
ps. Säätutkia ei ole edelleenkään Suomessa kuin 8 kpl (syksystä alkaen 9
kpl), joista seitsemän on IL:n omistuksessa ja yksi Helsingin
yliopistolla. Ei siis ole olemassa mitään mystisiä rae- ja puuskatutkia,
vaan kaikki säätutkadata (rakeet, puuskat, dBZ...) on peräisin vain ja
ainoastaan näiltä tutkilta raakadatasta johdettuna tietona. Eikä
säätutkalla ole mitään tekemistä "salamatutkien" kanssa (ja
"salamatutkilla" ei taas ole mitään tekemistä salamanpaikantimien
kanssa. Ja "salamatutkat" eivät ole oikeasti tutkia, vaan käsittääkseni
passiivisia mittalaitteita ;)
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|