Ursa   Viestintä   Listat   ~   Etusivu   Haku   Uudet sivut  

 

myrskybongarit-l_ät_ursa.fi

viestiarkisto

Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa, että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo liittynyt listalle.

Kirjoittajan mukaan: Mats Kommonen (mats_at_hidden_email_address.net)
Päiväyksen mukaan: 09.02.2005



At 20:36 +0200 8.2.2005, Olli Ripatti wrote:
>viivaa ajoreitille. Kerrassaan loistava systeemi. Ainakin tuo GPS oli tarkkuudeltaan todella erinomainen ja oikein harmitti kun jouduin siitä luopumaan. Voipi olla että joskus vielä hommaan jonkin kämmenmallin, sille voisi oikeasti löytyä jonkinlaista käyttöä.

Voin myös omasta puolestani kehua, että varsinkin yksin, ilman kartanlukijaa liikuttaessa ovat kunnollinen läppäri, karttasofta ja GPS aivan ehdoton yhdistelmä, kun etsii nopeinta reittiä haluamaansa suuntaan. Olen montaa erilaista liikkuvaa sovellusta käyttänyt, ja viime kesänä oli ensimmäistä kertaa kasassa sellainen paketti, jonka käyttö on enemmän palkitsevaa kuin hermoja raastavaa.. :)

Käyttämäni kokoonpano: Emtac Bluetooth GPS, Genimap reittikartta GT Plus ja läppärinä joko Dialogue Flybook tai Apple Powerbook 15" (jossa VirtualPC), sekä sokerina pohjalla Keyspan Presentation Remote (pikkuinen langaton hiiriohjain, jossa ohjelmoitavia nappeja jne).

Siihen kun vielä lisätään jatkuvasti auki oleva gprs-yhteys sekä veppiselain, jossa sadetutkakuvat (Vene, Farmit, FMI tai Presso), Met.no:n NOAA-sivu, Tiesää-sivut sekä vielä sopiva irkkikanava, on käsillä aika hyvä yleiskuva säätilasta. Keyspanin avulla ikkunoista toiseen vaihtaminen, uudelleenlataaminen sekä karttaohjelman mittakaavan vaihtaminen on todella helppoa eikä vaaranna ajosuoritusta käytännössä lainkaan, ainakaan hiirellä ja näppiksellä sohimiseen verrattuna.

Tuo on toki aika kallis paketti, GPS parisataa euroa, Genimap hulppeat 225e sekä itse läppäri (valinnasta riippuen) tuhannesta eurosta reilusti ylöspäin. Flybook (n.1500e) on pieni 16:9-näytöllä varustettu minikannettava, joka sopii erinomaisesti monen auton kojelaudan päälle eikä kuitenkaan haittaa näkyvyyttä liikaa. Isommat 15-tuumaiset taasen sopivat hyvin ajon aikanakin alempaa vilkaistaviksi, jos ne ovat parikymmentä senttiä pelkääjän penkin yläpuolella, heti vaihdekepin oikealla puolella.

Vielä kun olisi varaa salamatutkaan, ja jaksaisi yrittää koodata yhteisen päällekkäisen näkymän salama- ja sadetutkainformaatiolle gps-paikannettuna, paketti alkaisi olla täydellinen. (Tai jos FMI tekisi salamakarttapalvelustaan kuluttajahintaisen..)

Huom; takavuosina harjoitetut monenlaiset autokuskin ammatit ovat antaneet itselleni aika paljon valmiuksia 'moniajoon' ratissa, suosittelen syvää harjaantumista sekä auton hallintaan että muun ympäristön ja liikenteen hahmottamiseen ennen ajon aikaista atk-operointia. Tilanne voi muuttua nopeasti aika vaaralliseksi, jos koneen kanssa alkaa hiukankaan säätää ja muu huomiointi herpaantuu pariksi sekunniksi. Mutta on tuo aika hyvä paketti pintareellakin operoituna.

Terv,

-- 


        Mats
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html