myrskybongarit-l_ät_ursa.fi
viestiarkisto
Tämä myrskybongarit-l_ät_ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
Olen tehnyt haastatteluja ja aika monia silmin-näkijöitä löytyy trombille.
Joten trombi se oli.
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi
[mailto:owner-myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi]Puolesta
jori.hamalainen_ät_teliasonera.com
Lähetetty: 24. elokuuta 2004 13:43
Vastaanottaja: myrskybongarit-l_ät_mail.ursa.fi
Aihe: RE: [myrskybongarit-l] Kontiolahden myrskytuhot
> yhdensuuntaisesti. Entäpä tuo, jossa koko hirsitalon
> kattorakenne oli lentänyt taivaan tuuliin? Voiko
> syöksyvirtaus tehdä tuollaista, vai tarvitaanko vahvaa imua?
Itse aina sanon tuulen voimaa ihmetteleville ihmisille, että nouseehan
"jumbojettikin" ilmaan myrskytuulinopuksilla ja se painaa 400 tonnia.
Boeing 747-400
- lentoonlähtönopeus 290km/h, n. 81m/s
- maksimilentoonlähtöpaino 396800kg (voi olla nykyään suurempikin)
Ei siinä imua tarvita, vaan painetta minkä ilmamolekyylit aiheuttaa
kantavaan pintaan. Pelkästään siiven aerodynamiikka ei saa riittävää
nostetta aikaan vaan tarvitaan myös Newtonin lakien mukaista voimaa, mikä
myös vaikuttaa myrskyillä..
Tosin 80m/s on jo 'kevyt' hirmumyrsky tai F3-luokan tornado, mutta toisaalta
kun kevyempikin tuuli pääsee katon alle, niin ei siinä katossa paljoa painoa
ole, sekä nostopinta-alaa paljon. Irtihän se lentää..
/Jori
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset:
http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto:
http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
--
Myrskybongareiden sähköpostilista: myrskybongarit-l_ät_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/cgi-bin/majordomo?myrskybongarit-l&ro ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/myrskybongarit-l/summary.html
|