ilmakeha-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä ilmakeha-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
» Listan/viestin loppuun
Moi,
palasin juuri lomamatkalta, ja Helsinki-Vantaan kenttää
lähestyttäessä ikkunapaikaltani näin parhaimman
Heiligenschein-koronan mitä koskaan. Euroopan yllä oli
pilviä lähes koko matkan ja kalpeahko värirengas oli
näkyvissä lähes koko matkan Välimereltä Suomeen. Liettuan
ilmatilassa kone aloitti korkeuden pudottamisen ja
värirengas kirkastui voimakkaasti saaden ympärilleen toisen
samanlaisen, kirkkaudeltaan hieman heikomman.
Luonnollisesti tässä vaiheessa koneessa sitten kiellettiin
kaikkien elektronisten laitteiden käyttö, joten kuvaamista
ei voinut ajatellakaan, ja ikkunakin oli hyvin likainen.
Tein sen minkä voin eli katselin ilmiötä hyvin kiinnostuneena.
Koneen vajotessa alapäin ilmiön kirkkaus voimistui ja sen
keskelle ilmestyi koneen varjo. Pilvien lähestyessä varjo
syveni ja kasvoi kooltaan: aluksi sisemmän renkaan
kokoiseksi, sitten ulkorenkaan ja lopulta (tietysti) koko
koneen kokoiseksi. Värivalorenkaat olivat näkyvissä koko
laskeutumisen ajan voimistuen aina siihen asti kunnes
lentokone tunkeutui pilvikerrokseen. Viime vaiheet olivat
nopeita mutta sitäkin näyttävämpiä.
Pitäisiköhän ensikerralla ottaa vanha kaitafilmikamera ja
filmiä käyttävä SLR-kamera mukaan koneeseen, jotta saisi
kuvattua ilmiön jos kunnollinen kohdalle sattuisi?
Kari A K
--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
|