ilmakeha-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä ilmakeha-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
» Listan/viestin loppuun
Kanditaatti kyllä - varma ei missään tapauksessa. Juu. Jotain siellä keskellä on. Samoin jotan haarautumista tapahtuu alhaalla.
Ja tarkemmin selvitettynä 120asa se ei voi oikeastaan edes olla.
Vilkaisin tuossa äsken lentokonemallien piirrustuksia. Siipi vaikuttaa Airbusin siiveltä. Niiden perusteella tulkinta menee kyllä vahvasti alavasta-auringon puoleen, sillä Airbusseissa siiven kärki tulee melkein viimeisten penkkien tasalle asti, joten kuvaa ei ole otettu etuviistoon vaan lähes suoraan sivulle.
Aurinko on paistanut lentosuuntaan nähden hieman etuoikealta, koska silloin vakaimessa näkyvä varjo tulee pystyyn. Tämä viittaa aika selvästi halon sijaitsevan alavasta-aurinkopisteessä.
Esim. Aibus A310:
http://www.airliners.net/info/stats.main?id=20
Jarmo
> No niinkö se nyt onkin? Minusta siellä keskellä saattaa olla pieni
> koneen
> varjo. Ja lisäksi kun usmaa, tulee
> näkyviin epämääräiset vasta-aurinkopilarin alapuolella olevat diffuusin
> "enkelin siivet" - onko ne sitten
> todellisia.
>
> Anyway, Claudia kyselee tapauksesta lisää kuvia.
>
> > Moi,
> >
> > Mielenkiintoista.
> >
> > Täytyy ottaa huomioon, että sivuvakain ja siiven takareuna eivät
> useassakaan lentokonemallissa muodosta 90
> > asteen kulmaa. Pitäisi tarkistaa lentokonemallin siiven ja sivuvaakajan
> välinen kulma. Se ei hirveän paljon
> > kyllä ole.
> >
> > Toisaalta, kuvasta ei käy suoraan ilmi onko kuva suoraan sivulle koneesta
> vai ei. Jos se on suoraan
> > sivulle, silloin selitys on alavasta-aurinko.
> >
> > Minusta vaikuttaisi kuitenkin siltä että kuvaussuunta on etuvasemmalle
> lentosuuntaan nähden. Lähinnä siitä
> > miten siipi näkyy kuvassa (pitäisi kysyä istumapaikka...). Tämä tulkinta
> alkaisi puhumaan vahvasti 120
> > alasaurin puolesta, sillä varjon perusteella aurinko on ollut koneen
> lentosuuntaan nähden lähes
> > kohtisuoraan oikealla, mutta kuva otettu hyvinkin voitu ottaa
> lentosuuntaan nähden viistoon etuvasemmalle.
> >
> > Aika vahva kanditaatti 120 alasivuauringon ensikuvaksi!!!
> >
> > Jarmo
> >
> >
> > > Auringon on oltava siiven reunan ja sen muodostaman varjon (siiven
> > > kärjessä
> > > olevassa ohjaimessa) määräämässä tasossa. Aurinko on siis kutakuinkin
> > > kuvaajan takana.
> > >
> > > Lentokoneen varjo on hyvin pieni ja heikko jos pilvi on kaukana.
> > > Täysvarjohan häviää jo noin sata kertaa varjon aiheuttajan läpimitan
> > > päässä.
> > >
> > > arto
> > > --
> > > Arto Oksanen arto.oksanen at jklsirius.fi
> > > Jyvaskylan Sirius ry, Kyllikinkatu 1, 40100 Jyväskylä
> > > Puh: 040-5659438 Fax: 014-4157803
> > >
> > > -----Original Message-----
> > > From: owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi [mailto:owner-ilmakeha-l_at_ursa.fi] On
> > > Behalf
> > > Of Veikko Mäkelä
> > > Sent: 19. heinäkuuta 2006 12:14
> > > To: ilmakeha-l_at_ursa.fi
> > > Subject: RE: [ilmakeha-l] 120 alasivuaurinko vihdoin havaittu?
> > >
> > > > Hmh, ehkäpä siellä on kuitenkin hyvin heikko lentokoneen varjo
> > > > kirkastuman keskelllä, joten 120 on vieläkin vapailla markkinoilla.
> > >
> > >
> > > Tutkiskelin tuota lentokoneen siivessä olevaa varjoa (?) ja minusta
> > > näyttäisi kuitenkin sitä, että Aurinko paistaisi joten takaoikealta ei
> > > suoraan takaa. Mutta voin olla väärässäkin.
> > >
> > > -VeikkoM-
> > >
> > >
> > >
> > > --
> > > Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> > > ilmakeha-l_at_ursa.fi *** Liittymiset ja eroamiset:
> > > http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html *** Listan www-arkisto:
> > > http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
> > >
> > >
> > > --
> > > Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> > > ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> > > Liittymiset ja eroamiset:
> > > http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
> > > Listan www-arkisto:
> > > http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
> >
> >
> > ...................................................................
> > Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
> > Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku
> >
> >
> >
> > --
> > Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> > Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html
> ***
> > Listan www-arkisto:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
> >
>
>
>
> --
> Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista:
> ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
> Liittymiset ja eroamiset:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
> Listan www-arkisto:
> http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
...................................................................
Luukku Plus paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku
--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
|