ilmakeha-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä ilmakeha-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
» Listan/viestin loppuun
On Fri, 3 Mar 2006, Janne Kommonen wrote:
> Alla olevasta linkistä löytyy selvitys kyseisestä ilmiöstä. Se ei
> suoranaisesti liity äänivallin murtamiseen.
> Ikävä kyllä en halua lähteä kääntämään juttua kotokielelle. Tulisi
> vain sotkuja ja väärää terminologiaa... ;o)
>
> http://www.fluidmech.net/tutorials/sonic/prandtl-glauert-clouds.htm
Samantapaisen tiivistymispilven voi nähdä muuten esim. formula-auton
peräsiivekkeen takana kun ajetaan lämpimissä ja kosteissa oloissa.
Siivekkeen noste luo siivekkeen taakse alipaineen alueen, ja "kuten
lapsikin tietää", paineen laskiessa kaasun lämpötila laskee ja samalla
laskee kastepiste ja jos lämpötila tippuu kastepisteen alle riittävästi
niin syntyy lähes välittömästi pilvi.
Tuossa lentokoneen tapauksessa kyse on samanlaisesta ilmiöstä, noita
entropioita ja singulariteetteja tarvitaan oikeastaan vain yksityiskohtiin
kuten selittämään pilven muoto. Ei varmaan mene kovin paljon
metsään jos ajattelee asian niin että kun lennetään äänennopeuden
tuntumassa, ääniaallot resonoivat aerodynaamisen virtauksen kanssa
ja voimistavat ilmanpaineen vaihteluita koneen ympärillä ja siihen
alipainealueeseen muodostuu tuollainen pilvi.
--
Timo Nousiainen
University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki
Tel: 358-9-19151064
Fax: 358-9-19150860
--
Halojaoston ja ilmakehän valoilmiöiden jaoston sähköpostilista: ilmakeha-l_at_ursa.fi ***
Liittymiset ja eroamiset: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat.html ***
Listan www-arkisto: http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/summary.html
» halo-l [ät] ursa.fi -arkisto (1996-2005)
» ilmakeha-l [ät] ursa.fi -arkisto (1997-2005)
|