halo-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
> YleensÀ dokumenteissa ja elokuvissa nÀkyvÀt halot (jos unohdetaan linssiheijastukset
> yms. tahattomat halon nÀköiset efektit) ovat aitoja haloja. KauriinmetsÀstÀjÀssÀ
> tosiaan on ilmeisesti kuvaa kuvattu kuten Marko toteaa (en itse muista
tarkalleen),
> mutta aito nÀytelmÀ silti. Rahan tuhlaaminen halon tekemiseen tehosteilla ei ole mitÀÀn
> jÀrkeÀ filminteon kannalta ja usein halot ovat pÀÀsseet sattumalta kuvaan mukaan.
> HalotietÀmys elokuvaajien keskuudessa on kÀsittÀÀkseni aika olematonta.
NO kyse on tietty sitÀ miten kiinostavaksi aihe tehdÀÀn studion TD
joukkiolle, sinÀÀllÀÀn tohon ei mene mitenkÀÀn paljoa rahaa, sillÀ lets
face it otetaan pixar jolla oli jo edellisessÀ' elokuvassa
laksentatohoa huimat 64 X 128-prosessorin blade clusterin verran (tÀssÀ
vaan uudet knoeet ja ne tais ostaa 2 samallaista satsia seuraavaan),
ottaen huomioon viellÀ ettÀ jokaisella työntekijÀllÀ on
tuplaprosessorikone (pikkuhiljaa 4 prosessori) ja niitÀ on parisataa ni
eiköhÀn se simulinti ole ihan tehtÀvissÀ. Eteenkin kun tuon tuloksen
voipi cachettaa toisin kun esimerkiksi liikkuven esineen ambient
occlusionin joka on muuten ihan HIRVEÃN kallis operaatio, johon edes
isoilla styudiioilla ei ole varaa kokoaikaa.
Otetaan nyt huomioon ettÀ keskimÀÀriÀinen frame runksuttaa 30-60
minuuttia yhdellÀ prosessorialla ennen jÀlkikÀsittelyÀ. ja halot voidaan
prettymuch listÀ jÀlkikÀsittelyvaiheessa. Kyse taitaa olla sellaisesta
asiasta kuin visual buzyness eli ei liikaa kamaa ruudulle. Jos
jokaukvassa olis halo ei se olis enÀÀ makeeta :)
Itse olen jokinverran tehnyt 3d grafiikkaa vuosien aikana (luetaan 15
vuotta), eteenki renderointi puolella. toisn en ole haloa viellÀ
prmanissa simuloinnutkaan :D tÀyytyy kokeilla
|