halo-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
> Yleensä dokumenteissa ja elokuvissa näkyvät halot (jos unohdetaan linssiheijastukset
> yms. tahattomat halon näköiset efektit) ovat aitoja haloja. Kauriinmetsästäjässä
> tosiaan on ilmeisesti kuvaa kuvattu kuten Marko toteaa (en itse muista
tarkalleen),
> mutta aito näytelmä silti. Rahan tuhlaaminen halon tekemiseen tehosteilla ei ole mitään
> järkeä filminteon kannalta ja usein halot ovat päässeet sattumalta kuvaan mukaan.
> Halotietämys elokuvaajien keskuudessa on käsittääkseni aika olematonta.
NO kyse on tietty sitä miten kiinostavaksi aihe tehdään studion TD
joukkiolle, sinäällään tohon ei mene mitenkään paljoa rahaa, sillä lets
face it otetaan pixar jolla oli jo edellisessä' elokuvassa
laksentatohoa huimat 64 X 128-prosessorin blade clusterin verran (tässä
vaan uudet knoeet ja ne tais ostaa 2 samallaista satsia seuraavaan),
ottaen huomioon viellä että jokaisella työntekijällä on
tuplaprosessorikone (pikkuhiljaa 4 prosessori) ja niitä on parisataa ni
eiköhän se simulinti ole ihan tehtävissä. Eteenkin kun tuon tuloksen
voipi cachettaa toisin kun esimerkiksi liikkuven esineen ambient
occlusionin joka on muuten ihan HIRVEÄN kallis operaatio, johon edes
isoilla styudiioilla ei ole varaa kokoaikaa.
Otetaan nyt huomioon että keskimääriäinen frame runksuttaa 30-60
minuuttia yhdellä prosessorialla ennen jälkikäsittelyä. ja halot voidaan
prettymuch listä jälkikäsittelyvaiheessa. Kyse taitaa olla sellaisesta
asiasta kuin visual buzyness eli ei liikaa kamaa ruudulle. Jos
jokaukvassa olis halo ei se olis enää makeeta :)
Itse olen jokinverran tehnyt 3d grafiikkaa vuosien aikana (luetaan 15
vuotta), eteenki renderointi puolella. toisn en ole haloa viellä
prmanissa simuloinnutkaan :D täyytyy kokeilla
|