halo-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
> > Mutta on toki olemassa muitakin mahdollisuuksia. Esim. miten voimakkaat
> > turbulenssit vaikuttaa kiteiden liiketiloihin? Sitä ei mahda kukaan
tietää?
>
> Veikkaan että paljon.
En ole mikään meteorologi joten jos joku viisaampi osaa kertoa millainen
turbulenssi tarkalleen ottaen on? Onko se äkillinen (kuten se lentokoneesta
käsin tuntuu) vai pysyvämpi ilmiö? Meinaan että aiheuttaisiko se kenties
lyhytaikaisen tai pitempiaikaisen häiriön kiteen liiketilaan.
> Mahtaakohan kiteiden liike olla enemmän kiinni niiden aerodynamiikasta
> vai inertiasta? Ellen väärin muista taivaanmekaniikkaa (!) harrastavien
> kollegoiden puheista, asteroidit pyörivät suurimman tai keskimmäisen
> inertiatensorin ympäri, pienimmän ollessa instabiili. Tämän voisi laskea
> kiteellekin, mutta epäilen kyllä aerodynamiikan olevan hyvin
> dominoiva... Voiko styroksipaloille saada millään jääkiteille
> tyypillisiä Reynoldsin lukuja?
Uskoisin myös että kiteiden liike on kiinni aerodynamiikasta mutta en tiedä.
Kiteiden liiketiloista puhuttaessa yleensä käsitellään putoavan kappaleen
aerodynamiikkaa. Voisihan joku laskeskella noita kiteiden inertioita ja katsoa
onko meillä siellä jotain... Styroksipalojen Reynoldsin luvuista en nyt muista
mutta Tränkle sai joitain tuloksia jotka oli varsin paljon sellaista mitä
voisi uskoa jääkiteilläkin olevan.
> Voisikohan tässä pakkasella olla mitään tekemistä? Siis kun on kylmä
> pinta (inversio), ilmakehä on hyvin stabiili ja kovakin virtaus voi olla
> melko laminaarinen (siis lähes turbulenssiton). Tietenkin korkeus
> pinnasta ja pinnan rosoisuus vaikuttavat huomattavasti.
Pakkasestahan aina puhumme kun on kyse jääsumusta... 27.11.95 virtaus oli
kyllä melko laminaarinen. Kuten siinäkin niin usein jääsumunäytelmissä voi
nähdä kuinka välillä tulee tiheämpiä kidepilviä tai harvempia aukkoja ja
niiden rajat voivat olla varsin teräviä. Uskon että tämän kaltaisia
tiheyseroja esiintyy yleisesti myös yläpilvissä ja kyllä käsittääkseni sitä
tukevia havaintoja löytyy varmaan itse kultakin (täysin tasaiset 22 renkaat
ovat melko harvinaisia loppujen lopuksi). Mutta usein nämä erot ovat
kytkettävissä niihin yläpilvikuituihin...
> /TN
Jarmo
Jarmo Moilanen
Vattukuja 14 as 14
FIN-90460 Oulunsalo
FINLAND
e-mail: jarmom_at_netppl.fi
homepage: http://www.netppl.fi/~jarmom/index.htm
|