halo-l [ät] ursa.fi
viestiarkisto
Tämä halo-l [ät] ursa.fi-listan viestiarkisto. Huomaa,
että voit vastata viesteihin tältä sivulta ainoastaan, jos olet jo
liittynyt listalle.
» Listan/viestin loppuun
On Fri, 3 Dec 2004, Jarmo Moilanen wrote:
> Tässä on alkanut hahmottumaan sellainen käsitys, että kun taivaalla
> näkyy pelkkää rengasta, syypäinä ovat juuri ne huonot kiteet. Ne on
> niitä bulletteja, klustereita ja muuta roskaa. Ne eivät yksinkertaisesti
> voi tuottaa juuri muuta kuin renkaita. Yleensä yksittäisen 22° renkaan,
> joskus seuraan eksyy 46° rengas ja harvemmin pyramidirenkaita (klusterin
> kiteiden ehjissä päissä voi olla pyramidipintaa).
Jep, olen samaa mieltä. Satunnaisesti orientoitunut kide aiheuttaa
vain näitä muotoja jotka ovat samanlaisia auringon korkeudesta
riippumatta. Jos taas kiteellä on yksi dimensio selvästi muita
suurempi, se pyrkii olemaan horisontaalisesti (stabiilein asento),
eli nämä satunnaisesti orientoituvat kiteet ovat usein varmasti
juuri näitä klustereita yms.
> Olemme tottuneet simuloimaan rengashalot satunnaisella asennolla. Tämä
> on lopputuloksen kannalta ihan ok, sillä tuollainen bulletti tai
> klusteripopulaatiossa kiteet varmaan ovatkin aidon satunnaisissa
> asennoissa.
Niin, siinä on mielestäni kaksi tekijää. Toinen on se, että
tällaisessa klusterissa on jo valmiiksi eri asennoissa olevia
kiteitä, toinen on se, että myös itse klusterit ovat todennäköisemmin
satunnaisissa asennoissa. Eipä niin, yksittäisillä klustereilla
saa olla vaikka kuinka vakaa orientaatio, riittää kun eri
klustereissa kiteet ovat eri asennoissa ja näin varmasti on.
> Luonnossa tilanne taitaa kuitenkin olla se, että satunnainen asento on
> harvinaisuus silloin kun taivaalla on ideaalisia simulaatioissa
> käytettäviä heksagonisia kiteitä. Tasasuhteiset ideaaliset jääkiteetkään
> eivät ilmeisesti asennoidu täysin sattunnaisesti vaan kiteen pääakseli
> on pääosan ajastaan joko vertikaalisesti tai horisonttaalisesti tai
> kidepopulaation ollessa sopiva, molempia asentoja voi esiintyä. Tällöin
> taivaalla näkyy rengas + sivuauringot, rengas + sivuavat tai kaikki
> kolme kerralla ryyditettynä usein vielä pilarilla.
En ole aerodynamiikan asiantuntija, mutta sen verran kirjallisuudesta
on jäänyt mieleen että tippuva kappale pyrkii maksimoimaan ilmanvastuksen,
eli tippumaan mahdollisimman hitaasti. Tällainen asento
on yleensä se kaikkein stabiilein (lienee mahdollista suunnitella
muoto jolle tämä ei sellaisenaan päde, mutta lienee hyvä
nyrkkisääntö ainakin symmetrisille kiteille).
Jonkin verran orientaatiot vaihtelevat jo ihan turbulenssin
takia, eli ilmanvastuksen aiheuttama voima ei suuntaudu aina
suoraan ylös. Lisäksi tippuessa esiintyy jossakin määrin
kaikenlaista vaappumista ja pyörimistä yms. jotka voivat
välillä aiheuttaa suurempiakin kiepautuksia asentoon. Turbulenssia
on kyllä enemmän pilvissä kuin pilvien alapuolella vapaassa
ilmakehässä, paitsi sitten kun tullaan alas maanpinnan lähelle,
jossa maanpinta aiheuttaa turbulenssia myös.
> Tämä lähinnä tarkoittaa sitä, että kun on parempi näytelmä, siinä mukana
> oleva rengas saattaa ollakin useimmiten peräisin huonosti
> asennoituneista laatoista tai pylväistä, ei aidon satunnaisesti
> asennoituneista kiteistä.
Toki. Taisi Tape todeta ettei tarvitse olla läheskään satunnaisesti
orientoitunut kide jotta tulisi 22 rengas. Toisaalta voi myös
olla että jos on sekä laattaa että pylvästä, on myös niiden
väliin jäävää kidettä jolla ei välttämättä ole kovinkaan vakaata
orientaatiota missään tilanteessa.
--
Timo Nousiainen
University of Helsinki
Department of Physical Sciences
P.O. Box 64
FIN-00014 University of Helsinki
Tel: 358-9-19151064
Fax: 358-9-19150860
|