|
Saimaan syväväylän varrella
Puurtilan leirikeskus sijaitsee kauniilla niemellä aivan Varkaus- Kuopio syväväylään kuuluvan Pussilataipaleen
kanavan varrella. Leirikeskuksen edestä alkaa Komminselkä, joka erottaa Puurtilan muusta kaupungista. Pussilantaipaleen
kanavan kohdalla oli ennen syväväylää korkea maakannas. Puurtilaan johtava tie kulki kannasta pitkin. Tie jatkui kohti
itää Joensuuhun päin. Itäpuolelta Puurtila rajoittuu Kopolanvirtaan, jota pitkin laivat aikoinaan kulkivat. Kopolanvirta
on mutkikas ja kapea. Merkattu kulkureitti on ns. 2,4 metrin reitti. Ajoneuvot virran yli vietiin lossilla. Jalankulkijat
ja polkupyöräilijät pääsivät yli lossarin soutamalla veneellä. Keväällä ja alkukesällä virrassa kävi voimakas virtaus.
Virran yli rakennettiin silta syväväylän valmistuttua, kun laivaliikenne reitillä loppui.
Pussilantaipaleen avokanavan tekeminen oikaisi ja lyhensi vesimatkaa Kuopioon. Samalla tieyhteys Puurtilaan katkesi ja
siitä tuli saari. Kanavan tekeminen oli suuri työ. Kaivaminen tehtiin jättämällä maakaistaleet vesistön puoleisiin päihin.
Näin kaivaminen saatiin tehtyä kuivatyönä. Kuorma- autot kuljettivat louhittua kivi- ja maa-ainesta montusta loivia kulku-uria
pitkin. Kaivetulla aineksella maisemoitiin kanavan ympäristöä. Kun vesi pääsi kulkemaan kaivannon kautta, muutti se virtauksia
Puurtilan pohjoispuolella olevassa Unnukassa. Myös virtaus Kopolanvirrassa väheni.
Ennen Komminselän sillan valmistumista kaivannon yli kuljettiin armeijan rakentamaa kapulasiltaa pitkin. Sillan kannessa
oli lankut, jotka pitivät kilometrien päähän kuuluvaa kolinaa auton kulkiessa siltaa pitkin. Puurtilan saari yhdistettiin
mantereeseen rakentamalla Komminselän yli silta. Samalla matka Puurtilasta kaupunkiin lyheni huomattavasti. Syväväylän
siltojen alikulkukorkeus on 24,5 metriä.
Syväväylän kulkureitin kohdalta ruopattiin järven pohjaan useasta kohti. Väylä kulkee Unnukkaa pitkin Leppävirtaan
ja sieltä Konnuksen kanavan kautta Kallaveden puolelle. Konnuksessa on yksi sulkukammio. Veden pintojen korkeusero
kanavan eripuolilla on vähäinen. Unnukan pinta on meren pintaan nähden noin 81 metriä korkeammalla. Kallaveden pinta
on yleensä muutaman kymmenen senttimetriä korkeammalla. Varkauden kohdalla on veden pinnassa suuri pudotus, kun vesi
virtaa Unnukasta Haukiveden Siitinselkään. Pintojen ero on 4,6- 6 metriä. Tämän pudotuksen vuoksi on pitänyt rakentaa
Taipaleen kanava. Se on ehkä hienoin tutustumispaikka Varkaudessa. Suuren rahti- tai matkustajalaivan näkeminen sisävesikanavassa
on vaikuttava näky. Kanavan seudulla on kanavamuseo. Vanhin vuosina 1835- 1840 rakennuttu kanava on nähtävyytenä. Toinen kanava
rakennettiin vuosina 1867- 1871 vanhan kanavan viereen. Siinä oli kaksi sulkua ja niiden välissä kohtaamisallas.
Syväys oli 2,67m. Nykyiseen kokoonsa yhden altaan kanavaksi se uusittiin vuosina 1962- 1967. Kanavaan sukuporttien
väli on 160 m, altaan leveys on 12,2m ja alus saa uida 4,35m syvällä. Saimaan kanavan kautta kulkeva aluksen suurin
pituus saa olla 82,50m.
Tälläisen ihmeen voi nähdä myös Puurtilan leirikeskuksen lähellä Pussilantaipaleen kanavalla. Sisävesien suurin
matkustajaristeilijä on Koli III, jonka pituus on 62m ja leveys 9m. Kanavan läpi kulkee paljon huviveneitä.
Pussilantaipaleesta Leppävirralle päin alkaa kesämökkialue. Osa mökeistä on saarissa, joten niihin on mentävä
vettä pitkin. Tätä liikennettä on kanavalla jatkuvasti.
Kannattaa mennä kanavan rannalle vilkuttamaan ohi ajaville veneilijöille, sitä tekevät myös kanavan toisella
rannalla olevat Kuntorannan lomailijat.
» Takaisin linkit ja matkailu -sivulle
|