Voimakkain havaittu räjähdys oli oletettuakin rajumpi

13.4.2008 klo 12.15, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Maailman voimakkain rekisteröity räjähdys oli ehkä paljon rajumpi tapahtuma kuin mitä aluksi osattiin edes olettaa.

Maaliskuun 19. päivänä havaittiin uskomattoman kirkas gammapurkaus. Se syntyi raskaan, mahdollisesti jopa noin 50 Auringon massaisen tähden räjähtäessä. Tapahtuma oli näkyvissä paljain silmin noin minuutin ajan vaikka räjähtänyt tähti sijaitsi 7,5 miljardin valovuoden päässä. Yksittäisen tähden kirkkaus vastasi tutkijoiden mukaan hetkellisesti jopa 10 miljoonan galaksin kirkkautta.

Gammapurkaus luokiteltiin heti maailman voimakkaimmaksi havaituksi räjähdykseksi. Kolme viikkoa purkauksen jälkeen tutkijat käyttivät avaruusteleskooppi Hubblea kuvatakseen tähteä ympäröivän galaksin. Yrityksessä kuitenkin epäonnistuttiin, sillä kaikkien yllätykseksi räjähtänyt tähti hukutti edelleen ympäröivän galaksin kirkkaudellaan. Pitkään kestänyt kirkkaus viittaakin siihen, että kyseessä saattoi olla todella paljon voimakkaampi purkaus kuin mitä aluksi uskottiin.

Alkuperäinen lehdistötiedote löytyy Hubblen sivuilta (englanniksi). Aiheesta lisää myös 21.4. ilmestyvässä Tähdet ja avaruus -lehdessä.

Maailman voimakkaimman havaitun räjähdyksen synnyttämä jälkihehku Suomesta käsin nähtynä. Kuva Arto Oksasen.