Supernovaa havainnoitiin ennennäkemättömällä tarkkuudella

16.7.2007 klo 07.52, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Käyttämällä ESOn VLT-kaukoputkea tutkijat ovat löytäneet suoria todisteita tähden vaiheista ennen sen räjähtämistä supernovana. Tehdyt löydöt tukevat olettamusta, että tyypin Ia supernovissa punainen jättiläinen ”ruokkii” valkoista kääpiötä materiallaan ennen räjähdystä.

”Yhtäkään tyypin Ia supernovaa ei koskaan ole tutkittu tällä tarkkuudella neljän kuukauden ajalta räjähdyksen jälkeen”, ylpeilee löydön julkaisseen ryhmän johtaja Fernando Patat. ”Mittauksemme ovat todella ainutlaatuisia.”

Tarkasteltu supernova SN 2006X räjähti Messier 100 -galaksissa noin 70 miljoonan valovuoden etäisyydellä meistä. Tyypin Ia supernovissa räjähtää maksimissaan muutaman Auringon massainen tähti. Hetken aikaa räjähdyksen kirkkaus vetää vertoja kokonaisen galaksin kirkkaudelle.

Koska tämäntyyppiset supernovat muistuttavat toisiaan, niiden näennäisen kirkkauden perusteella on mahdollista arvioida etäisyyksiä ja hahmottaa Universumimme kokoa sekä laajenemisnopeutta.

Aiheesta lisää ESOn sivuilta (englanniksi)