VLT kuvasi syntyvää tähteä

30.1.2008 klo 08.55, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Euroopan eteläinen observatorio on kuvannut Very Large Telescopen interferometrillä juuri tiivistymässä olevan tähden ympäristöä. Havainnoista saadaan tietoa siitä, miten erittäin nuoren tähden massa kasvaa ennen sen aikuistumista.

”Yhdistämällä eri havaintolaitteiden mittaukset pystymme ensi kertaa tutkimaan kiekon suuruutta eri aallonpituusalueilla”, selostaa tutkimusryhmän johtaja Stefan Kraus. ”Eri aallonpituusalueet kertovat erisuuruisista lämpötiloista ja mahdollistavat kiekon geometrian tutkimisen entistä pienemmissä mittakaavoissa.”

MWC 147 sijaitsee noin 2600 valovuoden päässä Yksisarvisen tähdistössä. Se on jo nyt useita kertoja Auringon massainen, mutta jatkaa vielä kasvuaan. Nuorta tähteä ympäröivän materiakiekon pöly ja kaasu putoavat vähitellen tähteen.

Mikäli tähtien kehitystä verrattaisiin ihmisen ikään, olisi 4,6 miljardia vuotta vanha Aurinko 40-vuotias aikuinen kun taas miljoonan vuoden ikäinen MWC 147 vasta päivän vanha vauva.

Havaintojen mukaan myös lämpötilaerot ovat huomattavasti jyrkempiä, kuin mitä tämänhetkiset mallit antavat olettaa. Lisäksi suurin osa infrapunan säteilystä syntyy aivan tähden lähellä, vain muutaman Maa-Aurinko etäisyyden päästä tähdestä. Näin lähellä ei voi olla pölyhiukkasia, sillä korkea lämpötila höyrystää ne.

Lue lisää ESOn sivuilta (englanniksi)