Venäläinen rakettiromu putosi Itä-Aasian yläpuolella

26.2.2008 klo 08.12, kirjoittaja
Kategoriat: Maa ja lähiavaruus

Suomalaisia kiinnostanut avaruusromun kappale Kosmos 2430 rtk putosi todennäköisesti ilmakehään eilen noin kello 14 Filippiinien lähellä.

Huolimatta viime päiviä piinanneesta pilvisestä säästä muutama suomalaisharrastaja ehti bongata kohteen lauantaina. Espoolainen tähtiharrastaja Lauri Kangas havaitsi avaruusromua lauantaina kiikareilla noin kello 17.55-17.56. Hämäränajan taivas oli vielä tuolloin suhteellisen kirkas, ja satelliittia oli vaikea erottaa.

”Rakettiromu liikkui häkellyttävän nopeasti, en ole ennen noin vinhaa vauhtia nähnytkään”, useita vuosia aktiivisesti satelliitteja havainnoinut Kangas totesi. Vaikka satelliitin ratanopeus pysyykin lähes samana radan laskiessa kohti ilmakehää, saa matala ratakorkeus kohteen kulmanopeuden taivaalla suureksi.

Lauantain toisella ylityksellä Kosmos 2430 rtk kävi matalalla taivaanrannan yläpuolella, jolloin sitä havainnut helsinkiläinen Veikko Mäkelä arvioi kohteen kirkkaudeksi noin 3 magnitudia. Tämä vastaa keskikirkasta paljain silmin näkyvää tähteä.

Hyvin kirkkaat, lähellä putoamistaan olevat satelliitit tai avaruusromut ilahduttavat harrastajia Suomen taivailla keskimäärin noin kerran vuodessa. Suurin osa niistä on venäläistä alkuperää.

Ursan Tekokuut ja raketti-ilmiöt -jaoston sivut sisältävät tietoa ja opastusta satelliittien havainnoimiseen