Tutkijat löysivät tuhoutuneen planeetan jäännökset

23.11.2008 klo 12.06, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkijat ovat löytäneet kuolleen tähden ympäriltä pölypilven, joka todennäköisimmin on Jupiterin kaltaisen planeetan rikkirevitty ydin.

Valkoinen kääpiö G29-38 herätti tutkijoiden mielenkiinnon jo 1980-luvulla. Silloin tehtyjen infrapunahavaintojen perusteella uskottiin, että tähteä kiertää niin sanottu ruskea kääpiö.

Vuonna 2004 Nasan Spitzer-avaruusteleskooppi kuitenkin paljasti, että tutkijoiden havaitsema ylimääräinen säteily tulikin valkoista kääpiötä kiertävästä pölykiekosta. Pölykiekon epäiltiin syntyneen komeetan hajoamisesta, mutta nyt julkaistun uuden tutkimuksen mukaan kiekon koostumus ei vastaa komeettojen koostumusta.

Sen sijaan pölykiekko on todennäköisimmin muodostunut Jupiterin kaltaisen planeetan ytimen hajottua valkoisen kääpiön synnyttämien valtavien vuorovesivoimien takia. Planeetan ulko-osat olisivat puolestaan hävinneet jo silloin, kun tähti oli punainen jättiläinen.

Aiheesta lisää New Scientist -lehden verkkosivuilla (englanniksi)