Tutkijat löysivät piilotelleen supernovan

3.6.2009 klo 08.19, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Kansainvälinen radiotähtitieteen ryhmä on löytänyt supernovan, joka ei näkynyt ollenkaan tavallisessa valossa. Galaksin M82 kaasu- ja pölyverhon takana piilotellut tähden räjähdys paljastui jälkeenpäin radioteleskoopeilla ja on meitä lähin havaittu supernova viiteen vuoteen.

”Radioteleskooppien paljastama kosminen katastrofi antaa meille eturivin paikat maailmankaikkeuden piilossa olevaan osaan”, kuvailee Heino Falcke Radboudin yliopistosta.

Mikäli supernova ei olisi ollut piilossa, se olisi luultavasti näkynyt keskikokoisella harrastajaputkellakin. Nyt sen löytäminen vaati interferometrialla yhdistettyjen 27 VLA-teleskoopin havainnot. Myöhemmin kohdetta kuvattiin yhdistämällä eri puolilla maailmaa olevia radioteleskooppeja.

Galaksia M82 kutsutaan usein ”räjähtäväksi galaksiksi”, koska sen laita on revennyt useiden supernovaräjähdysten seurauksena. Kohde sijaitsee 12 miljoonan valovuoden etäisyydellä meistä ja on jonkin verran Linnunrataa pienempi.

Lue lisää Max-Planck-instituutin sivuilta (englanniksi)