Voimakkaiden kosmisten säteiden syntypaikka löytyi

11.11.2007 klo 09.54, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Voimakkaimmat kosmiset säteet näyttävät tulevan galaksien keskustoissa lymyävistä jättiläismäisistä mustista aukoista. Tutkijoiden nappaamista kaikkein energisimmistä 27:stä hiukkasesta 20 tuli jättiläismäisen mustan aukon sisältävän galaksin suunnasta.

Kosmiset säteet ovat erittäin nopeita hiukkasia, jotka täyttävät avaruuden ja tekevät avaruusmatkaamisesta hengenvaarallisen. Matalaenergiset kosmiset säteet tulevat Auringosta sekä muista tähdistä, nopeampia kosmisen säteilyn hiukkasia uskotaan syntyvän supernovina räjähtävissä tähdissä, ja kaikkein voimakkaimmat näyttävät tulevan siis aktiivisten galaksien keskustoista.

Tätä ennen ainoa tunnettu kosmisten säteiden lähde on kuitenkin ollut oma Aurinkomme. Muista lähteistä, kuten räjähtäneistä tähdistä alkuunsa saaneita kosmisia säteitä, on ollut mahdotonta yhdistää syntypaikkaansa pitkän matkansa jälkeen.

Seuraavaksi löydön tehneet tutkijat yrittävät napata riittävästi näitä mustien aukkojen synnyttämiä kosmisia säteitä jotta myös niiden synnyn takana oleva fysiikka voitaisiin ymmärtää. (Lisää kosmisista säteistä ja niiltä suojautumisesta seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä).

Lue lisää Pierre Auger -observatorion sivuilta (englanniksi)