Titanin pinnanalaisesta merestä saatiin uusia todisteita

9.4.2009 klo 07.12, kirjoittaja
Kategoriat: Aurinkokunta

Saturnuksen kuun Titanin kiinteän pinnan alla on todennäköisesti nestemäinen meri. Tähän viittaavat Cassini-luotaimen tekemät tuoreet kolmiulotteiset tutkakartoitukset. Meren olemassa oloa aavisteltiin jo aiemmin, koska kuun pinta ei vaikuttanut kaartuvan oletetusti.

Tutkijat yhdistivät yli 40 Titanin pinnalta kartoitettua tutkakaistaletta luodakseen kolmiulotteisen mallin kuun muodosta. Mallista huomattiin, että Titanin vuoristoalueet vaikuttavat painaneen ympäristönsä ”lommolle”, aivan kuten voisi olettaa kelluvalle pinnalle käyvän.

”Kannattamani selityksen mukaan vuorten aine on yksinkertaisesti tiheämpää kuin niitä ympäröivä aine”, selostaa Howard Zebker Stanfordin yliopistosta. ”Mikäli vuoret koostuvat vesijäästä ja muu alue jäätyneistä hiilivedyistä, tuloksena on tuollainen tilanne.”

Titan paljastui muodoltaan litistyneemmäksi kuin tutkimusryhmä oletti. Saturnus venyttää kuuta vuorovesivoimillaan, mutta halkaisija napojen kohdalla on silti pienempi kuin se olisi vapaalla nestepallolla. Tämä tukee hypoteesia, että Titanin hiilivedyistä muodostuva ”pohjavesi” kerääntyy kuun navoilla sen pinnan yläpuolisiksi järviksi.

Lue lisää Nasan sivuilta (englanniksi)