Tältä Linnunrata näyttää nyt

4.6.2008 klo 12.45, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Amerikan tähtitieteellisen seuran (AAS) kokouksessa St. Louisissa paljastettiin eilen uusi malli ikioman galaksimme rakenteesta. Aiempiin käsityksiin nähden olennaisesti tarkempi Linnunradan malli pohjautuu kahteen valtavaan tutkimusprojektiin, joissa on useiden vuosien ajan järjestelmällisesti koluttu galaksimme ratatasoa.

Uusien havaintojen perusteella Linnunradalla on vain kaksi suurta kierteishaaraa aiemmin uskotun neljän sijaan. Tämä on huomattava muutos siinä kuvassa, joka meillä perinteisesti on ollut kotigalaksistamme. Spitzer-avaruusteleskoopin ansiosta kaksi kierteishaaraksi luultua rakennetta paljastuivat vähäisemmiksi rakenteiksi – ne ovat niin kutsuttuja sivuhaaroja.

Samalla Linnunradan keskustassa oleva sauvamainen rakenne osoittautui lähes kaksi kertaa suuremmaksi kuin mitä aiemmin on oletettu. Oma kotimme maailmankaikkeudessa on entistä selvemmin sauvaspiraaligalaksi.

Linnunradan rakenteiden tutkiminen on haastavaa, koska olemme itse galaksin sisällä. Lisäksi tutkimusta haittaavat tähtienväliset kaasu- ja pölypilvet. (Aiheesta lisää seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä)