Tähtitieteilijät löysivät vanhimmat havaitut galaksit

12.7.2007 klo 10.30, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä väittää havainneensa 13 miljardia vuotta vanhoja galakseja. Ne ajoittuvat ajalle, jolloin maailmankaikkeus oli vain 500 miljoonaa vuotta vanha.

Kohteet löytyivät painovoima- eli gravitaatiolinssin avulla. ”Gravitaatiolinssi toimii siten, että etualalla oleva kappale taivuttaa valoa massansa avulla ja sen avulla voidaan havaita taustalla oleva kaukainen kohde”, Richard Ellis selittää.

Tutkimusryhmä hyödynsi useita massiivisia galaksijoukkoja gravitaatiolinsseinä havainnoissaan. Havainnot tehtiin kymmenmetrisellä Keck II -teleskoopilla, joka sijaitsee Havaijin Mauna Kea -vuoren huipulla.

Nykytietämyksen mukaan maailmankaikkeuden ensimmäiset 300 000 vuotta olivat pimeää aikaa ja vasta tämän jälkeen tähdet ja galaksit alkoivat loistaa. Kyseistä ajanjaksoa kutsutaan ”pimeäksi ajaksi” (Dark Age) ja tähtien syntymisen aikaa kosmiseksi aamunkoitteeksi (cosmic dawn). Ellisin ryhmän tulokset rohkaisevat kehittämään vieläkin tehokkaampia teleskooppeja, joilla päästään entistä lähemmäksi tähtien syntyä.

Lue lisää Nasan verkkosivuilta (englanniksi)