Tähtienvälisestä pölystäkö elämää?

16.8.2007 klo 07.15, kirjoittaja
Kategoriat: Astrobiologia

Voisiko elämää todella syntyä tähtienvälisestä pölystä, joka on järjestäytynyt korkkiruuvin muotoiseksi? Kyllä, vastaa kansainvälinen joukko fyysikkoja New Journal of Physics -lehdessä.

Tutkijat perustelevat vastaustaan tietokonelaskuin, joiden mukaan epäorgaanisista hiukkasista voi tietyissä oloissa muodostua elämän lailla käyttäytyviä rakenteita. Meille tuttu elämä perustuu hiilimolekyyleihin, joita nimitetään orgaanisiksi. Siksi ajatus epäorgaanisesta elämästä tuntuu kaukaa haetulta.

Venäjän tiedeakatemian tutkija Vadim Tsytovich selvitti venäläisine, saksalaisine ja australialaisine työtovereineen, miten epäorgaaniset pölyhiukakset käyttäytyvät plasmassa. Plasma on ionisoitunutta kaasua, jossa atomeista on irronnut elektroneita. Sitä, kuten pölyhiukkasiakin, on kaikkialla avaruudessa.

Tsytovich kumppaneineen huomasi, että plasmassa, jossa eri sähkövarauksen omaavat hiukkaset erottuvat toisistaan ja plasma polarisoituu, pölyhiukkaset järjestäytyvät kierteisiksi ketjuiksi. Ne ovat sähköisesti varautuneita ja vetävät toisiaan puoleensa, mutta eivät aivan niin kuin koulussa opimme. Niiden tapauksessa vastakkaismerkkisesti varautuneet nimittäin hylkivät toisiaan.

Ovatko näistä kierteisistä pölyketjuista muodostuneet rakenteet siis elossa? Tsytovichin mukaan ne täyttävät kaikki elämän merkit: ne ovat muun muassa itsenäisiä, ne kehittyvät ja ne lisääntyvät jakautumalla tai kopioimalla itsensä.

Suuri osa tutkijoista kuitenkin uskoo, että nämä ominaisuudet eivät vielä riitä jotta ilmiötä voitaisiin kutsua eläväksi. Varsinaista virallista elämän määritelmää ei kuitenkaan ole koska sellaisen laatiminen on osoittautunut yllättävän vaikeaksi.

Englanniksi asiasta kertoo muun muassa Science Daily.
Täältä löytyy alkuperäinen tieteellinen julkaisu.
Lue lisää elämän määritelmästä