Tähtien pinnat ovat likaisia

9.7.2007 klo 08.00, kirjoittaja
Kategoriat: Muut tähtijärjestelmät

Tutkimalla planeettakuntien ympäröimiä tähtiä tutkijat ovat huomanneet, että kääpiötähdillä havaitaan usein rautaa pinnallaan, mutta jättiläistähdillä ei. Euroopan eteläinen observatorio on julkaissut aihetta käsittelevän tutkimuksen.

”Tähti on hieman kuin tiramisu tai capuccino”, vitsailee tutkija Luca Pasquini ESOsta. ”Kaakaopulveria on pelkästään pinnalla!”

Jo muutama vuosi ensimmäisten eksoplaneettojen löytämisen jälkeen kävi selväksi, että niiden rautapitoisuus on yleensä huomattavasti keskimääräistä suurempi. Tämä johtunee planetaarisen kiekon kappaleiden putoamisesta tähteen. Nyt tehty tutkimus etsii syitä sille, miksi rautaa havaitaan enemmän kääpiötähtien kuin jättiläistähtien pinnalla.

Todennäköisin selitys löytyy tähtien rakenteesta. Konvektiovirtausten alue vaihtelee paljon tähden koon mukaan. Auringonkaltaisessa tähdessä materiaa sekoittavia virtauksia tapahtuu ainoastaan noin 2 prosentissa tähden massasta. Punaisissa jättiläisissä tämä alue voi taas olla suhteellisesti jopa 35-kertainen. Sen ansiosta pinnalle kertynyt rauta sekoittuu nopeammin tähden sisuksiin.

Aiheesta lisää ESOn sivuilta (englanniksi)