Tähtien kehityskaari valottuu

3.10.2007 klo 09.18, kirjoittaja
Kategoriat: Linnunrata ja galaksit

Hubble-avaruusteleskooppi on kuvannut erästä tunnetuimmista ja suurimmista Linnunradan avonaisista tähtijoukoista. Joukko sijaitsee sumun NGC 3603 keskellä ja koostuu nuorista sinisistä tähdistä. Tähtien synnyttämä ultraviolettisäteily ja hiukkastuuli ovat muodostaneet valtavan ontelon tähtiä ympäröivään kaasu- ja pölypilveen.

Kuvassa näkyy eri kokoisia, mutta samanikäisiä tähtiä. Koska tähden elinikä riippuu sen koosta, tutkijat pääsevät tutkimaan kehityksensä eri vaiheissa olevien tähtien ominaisuuksia.

Tähtijoukon massiivisimmat tähdet sijaitsevat sen keskellä. Kirkkaimman tähden on arvioitu olevan noin 115 kertaa Aurinkoa massasiivisempi. Tällaisen superjättiläistähden elinkaari kestää vain muutamia miljoonia vuosia, ja sellaisen räjähtämistä supernovana odotetaankin innolla. Eräs potentiaalisimmista ehdokkaista seuraavaksi supernovaksi galaksissamme onkin joukon tähti nimeltä Shar 25.

Yhteensä tähtijoukkoa ympäröivän kaasu- ja pölypilven arvioidaan sisältävän noin 400 000 Auringon massan verran materiaa. NGC 3603:n sisällä erottuu myös tiheitä tummia kaasu- ja pölypilviä. Niistä tiivistyy parhaillaan uusia tähtiä.

ESAn sivuilta löydät animaatioita tähtijoukon kolmiulotteisesta rakenteesta.

Aiheesta lisää ESAn sivuilla (englanniksi)